Uutinen - 02.12.2016 klo 08.58

Mihin katosi kansalaisaloite nollatyön rajoittamisesta?

Operaatio Vakiduunin tukema kansalaisaloite luovutettiin eduskunnalle vuosi sitten. Kuva: Pekka Sipola

Kansalaisaloite nollasopimusten kieltämisestä odottaa joulun yli. Nollatyölle haetaan pelisääntöjä myös uudessa kolmikantaisessa työryhmässä. Työministeri ei kieltäisi nollatyötä kokonaan.

Operaatio Vakiduuni -kansanliike sai viime vuonna ihmiset liikkeelle nollatyötä vastaan. Liikehdintä jalostui 62 516 ihmisen allekirjoittamaksi aloitteeksi, joka vaatii nollatuntisopimusten kieltämistä lailla. Kansalaisaloitteen mukaan työntekijälle pitäisi taata vähintään 18 tuntia töitä viikossa, ellei tämä itse halua pienempää tuntimäärää.

Aloite on nyt 9:ttä kuukautta eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa. Valiokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Tarja Filatov (sd.) muistuttaa kiirehtijää työjärjestyksestä: hallituksen esitykset käsitellään valiokunnassa ensin, ja sitten vasta kansalaisaloite. Hallituksen esitykset ovat Filatovin mukaan vaatineet paljon aikaa.

– Joulun jälkeen voimme keskittyä kansalaisaloitteen tavoitteiden eteenpäin viemiseen, hän lupaa.

Filatovin mukaan on lähes varmaa, ettei aloitetta tulla hyväksymään sellaisenaan. Valiokunta koettaa silti löytää vastauksia niihin nollatyön ongelmiin, joita aloite nostaa esiin, hän kirjoittaa sähköpostissa. Hän mainitsee esimerkiksi työttömyysturvan ongelmien purun ja vakiintuneen työajan selkeyttämisen.

Kansalaisaloitteen asiantuntijakuulemisista on viimeinen merkintä 30. syyskuuta. Viikkoa myöhemmin valtioneuvoston kanslia julkaisi muistion, jossa mainitaan monen muun asian ohella nollatyön pelisääntöjen valmistelu hallituksen ensi huhtikuun puoliväliriiheen mennessä. Hallituksen asettama työllisyystyöryhmä oli kokoontunut viimeisen kerran muistiota edeltävänä päivänä löytämättä viisasten kiveä työttömyysturvan uudistamiseksi.

Oikeus- ja työministeri Jari Lindström (ps) kertoo Pam-lehdelle sähköpostihaastattelussa uudesta kolmikantaisesta työryhmästä, joka on nyt aloittanut.

– Tarkoitus on selvittää nollatyösopimuksiin ja muihin vaihtelevan työajan sopimuksiin sovellettavan työlainsäädännön sisältöä sekä arvioida mahdolliset lainsäädännön muutostarpeet, Lindström kuvailee työryhmän tehtävää. Hänen mukaansa joustavien työaikojen käyttö on turvattava sellaisessa työssä, jossa ”työvoiman tarve vaihtelee ennakoimattomalla tavalla”. Samalla pitää turvata työntekijöiden asema. Aikaa työryhmällä on maaliskuun loppuun.

Lindström ei itse lähtisi nollatyön täyskieltoon.

– Kuitenkin pelisääntöjen pitää olla reilut, ja työsopimuksen oltava oikeuksiltaan ja velvollisuuksiltaan tasapainoinen. Työntekijän pitäisi pystyä ennakoimaan tuleva ansiotasonsa, hän sanoo.

PAM on avoimesti kannattanut Operaatio Vakiduunin kansalaisaloitetta nollatyösopimusten kieltämiseksi. Puheenjohtaja Ann Selin sanoi liiton aktiivien PamPlus-lehdessä tammikuussa toivovansa, että eduskunta ymmärtää työtä tekevien ihmisten arkea ja päättää asiasta ihmisten, ei talouden ehdoilla.

Lisää aiheesta Pam-lehdessä 14/2016, joka ilmestyi 2.12. Siinä julkaistiin nollatyöaiheesta laaja paketti. Voit lukea Pam-lehden verkkosivuilta myös koosteen nollatyötä koskevan kyselyn tuloksista sekä sen avovastauksista ja nollasopimuksella työskentelevän yksinhuoltajan haastattelun.

Teksti: Tiina Ritala