Uutinen - 21.12.2016 klo 15.15

Vaadimme EU:lta hyvinvoinnin ja koulutuksen turvaamista

Euroopan komission on asetettava sosiaaliset oikeudet etusijalle. Osallistu sinäkin kampanjaan!

Haluatko, että EU asettaa ihmisten oikeudet ja tarpeet yritysten ja pankkien tarpeiden edelle? Toivotko Euroopalta kunnon työtä ja työsuhdeturvaa, parempaa elintasoa, investointeja koulutukseen tai vahvempia tes-neuvotteluoikeuksia?

Tätä kaikkea ja paljon muuta vaatii Euroopan ammattiliittojen nettikampanja, jonka voit allekirjoittaa täällä

Kampanja on Euroopan ammatillisen yhteisjärjestön EAY:n vastaus Euroopan komission kuulemiseen niin kutsutusta sosiaalisten oikeuksien pilarista. Komissio toivoo, että kansalaiset ja järjestöt ympäri Euroopan ottavat vuoden loppuun mennessä kantaa siihen, millaista sosiaali- ja työllisyyspolitiikkaa ne Eurooppaan haluavat.

PAM vaatii komissiolta vahvaa sosiaalisten oikeuksien pilaria, jonka avulla voidaan turvata hyvinvointi ja talouskasvu. Kun työ muuttuu ja sirpaloituu, on tärkeää, että työehdoista voidaan sopia reilusti ja selkeästi, että työmarkkinaosapuolten neuvottelu toimii ja että ihmisillä on laaja ja jatkuva mahdollisuus kouluttautua.

Kaikille työikäisille – riippumatta siitä, ovatko he pysyvässä tai pätkätyösuhteessa, itsensä työllistäjiä tai työttömiä – on turvattava aito mahdollisuus osaamisensa kehittämiseen ja elinikäiseen oppimiseen ammatillisen koulutuksen, henkilöstökoulutuksen ja jatkokoulutuksen avulla.

Jotta pysäytetään työtä tekevien jakautuminen heikommin ja vahvemmin suojattuihin, komission on selkeytettävä yrittäjän ja työsuhteisen välistä rajaa ja taattava kaikille samat oikeudet sairausajan palkkaan ja muuhun turvaan.

PAMin kannanotto löytyy täältä. PAM allekirjoittaa myös Suomen palkansaajakeskusjärjestöjen muistion EU Social Pillar: Memorandum of Finnish Trade Unions.

Kirjoittanut: Josetta Nousjoki