Uutinen - 09.01.2017 klo 16.54

Motonetit tarjosivat kokoaikatöitä

Motonet myy muun muassa varaosia autoihin. Kuva: iStockphoto

Motonetteihin palkattiin vuodessa lähes 200 uutta kokoaikatyöntekijää. Tänä vuonna henkilöstömäärä yhä kasvaa.

Kaupan ammatit ovat yleisesti osa-aikavaltaisia, ja siksi vastavirtaan kulkeva Broman Group -konserni on siltä osin piristävä poikkeus.
Konserni ja sen autojen varaosia myyvät Motonet-myymälät työllistivät lähes 200 uutta työntekijää kokoaikaisiin työsuhteisiin syyskuussa 2016 päättyneellä tilikaudellaan. Tarkemmin sanottuna 192 työntekijää sai kokoaikaisen vakituisen työn vuoden tarkastelujaksolla lokakuusta 2015 syyskuuhun 2016. Henkilökunnan määrän ennakoidaan kasvavan tänäkin vuonna.
Mikä on siis resepti kokoaikaiseen työllistämiseen kaupan alalla, jossa aina kuulee täysaikatyön tarjoamisen vaikeudesta? Toimitusjohtaja Harri Broman vastaa, että varsinaista reseptiä ei ole. Hän korostaa, että myös Motoneteissa on osa-aikaisia.
– Meillä suurin osa työntekijöistä eli lähes kaksi kolmasosaa on kokoaikaisissa työsuhteissa. Tämä on meidän tapamme toimia. Näemme, että tällä saamme henkilöstön sitoutumaan yhdessä tekemiseen, Broman sanoo puhelimitse.
Osittain kysymys on valinnassa.
– Se kuuluu arvomaailmaamme, Broman sanoo.
Konserni laajeni viime vuonna voimakkaasti. Se avasi viisi uutta tavarataloa Suomeen ja yhden Viroon, sekä laajensi logistiikkakeskustaan Hyvinkäällä. Bromanin mukaan tänä vuonna Lappeenrannan ja Hämeenlinnan myymälät muuttavat suurempiin tiloihin ja Kokkolaan perustetaan liike.
Broman Group on suomalainen perheyritys, jossa työskentelee kaikkiaan yli 1500 työntekijää.
Konsernin liikevaihto kasvoi päättyneellä tilikaudella 304 miljoonaan euroon. Liikevoitto pysyi edellisvuoden tasolla 36 miljoonassa eurossa. Omavaraisuusaste oli 70,8 prosenttia.

Teksti: Marja Ikkala