Uutinen - 26.01.2017 klo 14.32

Sipilä haluaa nollatyölle sääntöjä

Anne-Maarit Järvinen kertoi Pam-lehdessä 14/16, mitä nollatuntisopimuksella työskenteleminen tarkoittaa arjessa. Nollatyöntekijä on tilivelvollinen pankille, luottofirmalle, työvoimatoimistolle, lapsen päiväkodille ja työnantajalle. Kuva: Jaakko Heikkilä

(Pam-lehti 1/2017) Onko työsopimuksiin tulevaisuudessa yhä helpompaa kirjata pyöreä 0 vai suitsivatko mahdolliset työaikalainmuutokset työntekijöille turvatumman aseman? Tästä väännetään niin sanotussa nollatyöryhmässä. Pääministeri Juha Sipilän mielestä sääntöjä tarvitaan.

– Jos nollatyön käyttöä rajoittaa vain työnantajan esittämä arvio tulevasta työn määrästä, joudutaan ojasta allikkoon. Sopimusta allekirjoitettaessa annettavan arvion pitää olla sitova ja vaikuttaa sopimukseen kirjattaviin tunteihin, muuten se on turha ja voi jopa huonontaa nollatyötä tekevän asemaa, SAK:n päälakimies Timo Koskinen sanoo.

Tämä arvio ja sen velvoittavuus on nyt ydinkysymys nollatyösopimusten käytön sääntöjä pohtivassa kolmikantaisessa työryhmässä, johon Koskinenkin kuuluu. Suomen hallituksen viime vuoden lopulla asettama työryhmä luovuttaa maaliskuun loppuun mennessä esityksensä siitä, miten työlainsäädäntöä pitäisi rukata niin, että nollatyölle määriteltäisiin säännöt. Lakipykäliä aletaan kuitenkin kirjoittaa jo aikaisemmin, ja kesään mennessä lakiesityksen pitäisi olla valmis.

Koskinen toteaa, että olennaista olisi saada lakiin säännöt sille, miten lisääntyvän osa-aikatyön katsotaan vakiintuvan osaksi työsopimusta.

Lakiteitse nollasopimusten kieltämistä vaativa kansalaisaloite on mahdollisesti lepäillyt pian vuoden päivät hallituksen to do -pinossa. Tosin Koskinen epäilee, että hallitus katsoo kuitanneensa kansalaisaloitteen käsitellyksi perustamalla tämän niin sanotun nollatyöryhmän.

Näin voi olla, sillä kun Pam-lehti kysyi pääministeri Juha Sipilältä, millaisilla keinoilla nollasopimuksilla työskentelevien tilannetta tulisi parantaa, Sipilä mainitsi oitis työryhmän.

– Työryhmä arvioi mahdolliset lainsäädännön muutostarpeet sekä tämän pohjalta valmistelee tarvittavat lainsäädäntömuutokset. Mahdollisten lainsäädäntömuutosten pitää turvata työntekijöiden asema ja mahdollistaa samaan aikaan riittävän joustavien työaikajärjestelyjen käyttäminen, pääministeri toteaa sähköpostivastauksessaan.

”Mahdolliset muutokset” kuulostaa aika varovaiselta, mutta Sipilä kuitenkin haluaa sääntöjä, koska nollasopimuksiin liittyy epätasa-arvoa luovia piirteitä.

– Nollasopimusten yleistyminen on ongelma, jos niiden sääntely ei ole riittävää, Sipilä muotoilee.

Lisää aiheesta Pam-lehdessä 1/2017, joka ilmestyy 27.1. Laaja nollatyösopimuksia käsittelevä juttupaketti julkaistiin Pam-lehdessä 14/2016.

Teksti: Sini Saaritsa