Uutinen - 15.02.2017 klo 16.29

EK:n päätös sytyttää työmarkkinasodan

Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin on pöyristynyt Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n hallituksen päätöksestä irtisanoa kaikki keskusjärjestösopimukset. Selin pitää päätöstä vastuuttomana yrityksenä romuttaa koko suomalainen sopimuskulttuuri. Selin kysyykin, ovatko EK:n jäsenliitot yksimielisesti päätöksen takana.

- Keskusjärjestösopimukset muodostavat keskeisen osan työmarkkinajärjestelmästä. Haluaako EK todellakin julistaa sodan tilanteessa, jossa Suomen taloudessa näkyy vihdoinkin valoa? kysyy Selin.

Päätöksellä romutetaan muun muassa lomapalkkasopimus, yhteistoimintasopimus ja yleissopimus. Paikallisen sopimisen lisääminen on ollut sekä maan hallituksen että työnantajien tavoitteena.

- Keskusjärjestösopimuksilla on sovittu yhteistoimintamenettelyistä ja luottamushenkilöiden oikeuksista. Näiden sopimusten irtisanomisen jälkeen on mahdoton kuvitella, että ay-liike voisi sopia mitään paikallisen sopimisen lisäämisestä.

Selin ennakoi vaikeaa neuvottelukierrosta, jossa liittokohtaiset edut menevät yhteisten etujen edelle. Keskusjärjestösopimuksen suoranaiset vaikutukset eri toimialoilla vaihtelevat merkittävästi.

- EK:n päätös romuttaa nyt viimeisetkin ajatukset siitä, että tuleva liittokohtainen neuvottelukierros olisi sopuisa. Jokainen liitto lähtee nyt neuvotteluihin omilla tavoitteillaan, jossa on mukana kaikki irtisanottujen keskusjärjestösopimusten asiat. EK:n jäsenliitot joutuvat nyt neuvottelupöydissä tehdyn päätöksen vastuunkantajiksi, ennakoi Selin.