Uutinen - 20.02.2017 klo 13.19

Itä-Suomen pamilaiset moittivat EK:ta

Palvelualojen ammattiliitto PAMin Itä-Suomen alueen ammattiosastot tuomitsevat yhteisesti EK:n ilmoituksen irtisanoa keskusjärjestösopimukset. Alueen ammattiosastot vetoavat maan hallitukseen palauttamaan rauhan työmarkkinoille.

Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n hallituksen viime viikkoinen päätös irtisanoa kaikki keskusjärjestösopimukset on aiheuttanut ammattiyhdistysliikkeessä vastareaktion.  PAMin puheenjohtaja Ann Selin ilmoitti välittömästi EK:n ulostulon jälkeen, että päätös on vastuuton yritys, joka pahimmillaan romuttaa koko suomalaisen sopimuskulttuurin.  Myös Metalliliitto tuomitsee EK:n tavat toimia jyrkästi.

Kaikki palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK esittävät, että EK:n purkamista keskusjärjestösopimuksista käydään jokaisella toimialalla sopimusneuvottelut jo tämän kevään aikana. PAM haluaakin ripeitä ratkaisuja keskusjärjestösopimusten siirtämiseksi työehtosopimukseen ja toivoo, että neuvottelut voisivat alkaa mahdollisimman pian.

PAMin Itä-Suomen alueen ammattiosastot ottivat kantaa ajankohtaiseen työmarkkinatilanteeseen 12 ammattiosaston voimin. Kyseiset ammattiosastot edustavat alueen liiton jäseniä, joita on noin 25 000. Julkilausumassaan ammattiosastot toteavat, että ovat valmiita kaikin järjestöllisin toimin tukemaan PAMin neuvottelutavoitteita.

– Olemme valmiit tukemaan PAMin neuvottelijoita, jotta prosessi saadaan käytyä mahdollisimman pian ja, että nyt irtisanotut keskusjärjestösopimukset siirretään kaikkiin työehtosopimuksiin, ammattiosastot toteavat yhdessä.

Ammattiosastot toivovat yhteisesti myös maan hallituksen vastuunkantoa epävakaassa työmarkkinatilanteessa.

– Vetoamme erityisesti pääministeri Sipilään, työministeri Lindstömiin sekä elinkeinoministeri Lintilään, että Suomen hallitus pyrkii kaikin käytössään olevin keinoin palauttamaan rauhan työmarkkinoille.

Lue ammattiosastojen julkilausuma kokonaisuudessaan täältä