Artikkeli - 17.02.2017 klo 08.00

Johtoryhmä: Jaana Ylitalo

#Kunta voi päättää, että palkka riittää elämiseen myös palvelualoilla. #onkoreilua

Yksityiset kuluttajapalvelut ovat keskeinen osa niin suurkaupunkien kuin pienempienkin kuntien infrastruktuuria. Näin myös täällä Helsingissä. Korkeat asumiskustannukset yhdistettynä mataliin palkkoihin ovat kuitenkin muodostamassa tulpan arkipäiväisten palveluidemme kehittämiselle. Työntekijöiden rekrytoiminen siivouspalveluihin, kauppoihin ja ravintoloihin käy aina vain hankalammaksi samalla kun yhä harvemmalla on varaa käyttää tuottamiaan palveluita.

Kuntien tulee kaikin tavoin edistää kohtuuhintaisten asuntojen tuotantoa. Samalla kaupunki, kuten Helsinki, voi vaatia alueen yrityksiä osaltaan huolehtimaan kaupungin elinvoimaisuudesta: yritysten tulee toimia vastuullisesti ja tarjota kokoaikaisia, pysyviä työsuhteita, joista saatava palkka riittää elämiseen - niin Helsingissä kuin pienemmillä paikkakunnillakin.

Työvoimapulasta on puhuttu jo pitkään kiinteistöpalvelualalla. Nyt sama tilanne on todettu ongelmaksi laajalla rintamalla myös matkailu- ja ravintolapuolella. Mistä sitten on lääke tähän? Kyllä vastaus on edelleen elämiseen riittävä palkka. Palkkojen korottamista ovat alleviivanneet myös alan yrittäjät. Matkailu kasvaa huimaa vauhtia, ja tällöin palkkojen on pysyttävä perässä. Kasvusta osa kuuluu itsestään selvästi työntekijöille. Esimerkiksi kiinteistöpalvelualan palkkatason jälkeenjääneisyyttä on ratkottu viime vuodet ansiokehitysohjelmalla, jossa palkkoja on korotettu erikseen melkein 20 prosentilla.

Hyvät kuntapalvelut tukevat pienipalkkaisia: päivähoito, koulu, terveydenhoito, toimiva julkinen liikenne ja kohtuuhintainen asuminen ovat peruspilareita toimivaan arkeen. Kuntavaaleissa 9.4. päätämme mihin suuntaan haluamme jatkaa näiden osalta. Palkalla on pärjättävä myös Helsingissä!

Teksti: Jaana Ylitalo, PAMin edunvalvontajohtaja