Uutinen - 21.04.2017 klo 14.23

Apetit Kala palvelutorien työntekijöillä spontaaneja ulosmarsseja ympäri Suomea

Useissa eri Apetit Kala Oy:n palvelutorien työpisteissä on parhaillaan käynnissä työntekijöiden ulosmarssi. Ulosmarssi saattaa aiheuttaa häiriöitä palvelutorien palveluun. Työnsä äärestä ulosmarssineet Apetit Kala Oy:n työntekijät ilmaisevat toiminnallaan vastalauseensa työnantajan harjoittamaa henkilöstöpolitiikkaa kohtaan.

Apetit Kala Oy:ssä käytiin yhteistoimintaneuvottelut palvelutorien henkilökuntaa koskevasta organisaatiouudistuksesta. PAMin tietojen mukaan yt-neuvotteluissa ei neuvoteltu henkilöstön vähentämistarpeesta tai palkanalentamisista. Yt-neuvottelujen päätösten toteuttamiseen liittyvät neuvottelut ovat edelleen kesken. Yrityksessä työskentelee PAMin neuvotteleman kaupan alan työehtosopimuksen alaisissa töissä noin 100 henkilöä.

Työnantaja on yksipuolisella ilmoituksella irtisanonut työsopimuksia ja vaatinut työntekijöitä allekirjoittamaan uudet työsopimukset, joissa oli mm. alennettu palkkoja. Työnantajan kyseenalaiset toimenpiteet ovat kohdistuneet myös luottamushenkilöihin.

Epäselvä neuvottelutilanne ja työnantajan ristiriitaiset toimet ovat johtaneet siihen, että osa palvelutorien työntekijöistä on jättänyt työpisteensä ja marssinut ulos työpaikaltaan vastalauseena työnantajan toimintaa kohtaan.

PAMin näkemyksen mukaan Apetit Kala Oy:n toiminta on vastoin yleisesti käytössä olevia neuvottelu- ja sopimusjärjestelmässä hyväksyttyjä toiminta- ja menettelytapoja.

- Työnantaja ei voi yksipuolisesti muuttaa työsopimuksen ehtoja. Työsopimuksen muuttamiseen vaaditaan aina lain mukaiset irtisanomisperusteet. Näitä perusteita ei ole työntekijäpuolelle esitelty yt-neuvotteluissa eikä niiden päättymisen jälkeen, toteaa PAMin järjestöpäällikkö Heidi Lehikoinen.

- Mielestämme Apetit Kalan on syytä palata neuvottelemaan aiemmin sovitun mukaisesti. PAMilla on edelleen täydet valmiudet neuvotella asiasta, korostaa Lehikoinen