Uutinen - 12.04.2017 klo 09.00

Kaupan alan ylemmät toimihenkilöt suunnittelevat työtaistelua

Akavalaiset kaupan alalla työskentelevät ylemmät toimihenkilöt vaativat omaa työehtosopimusta. He ilmoittivat työtaisteluista, jotka olisivat toukokuun alussa.

Ylemmät toimihenkilöt YTN kertoo tiedotteessaan, että työtaistelutoimenpiteet koskevat ylempien toimihenkilöiden työtehtäviä suurimmissa kaupan alan yrityksissä: Kesko Oyj, SOK, Stockmann Oyj, Oriola, Instru Optiikka ja Inex Partners Oy. Ilmoitetut työtaistelutoimenpiteet eivät koske kyseisissä yrityksissä Palvelualojen ammattiliitto PAMin työehtosopimusten mukaisia työtehtäviä.

PAM on neuvotellut kaupan alan työehtosopimuksen sekä esimiesten työehtosopimukset, joita noudatetaan kaupan alan työntekijöiden, toimihenkilöiden sekä esimiesten työtehtäviin. PAMissa pidetään tärkeänä, että kaikilla työntekijöillä on työehtosopimuksen turva, myös ylemmillä toimihenkilöillä.

YTN:n suunnittelema työtaistelu ei koske kaupan alan työehtosopimusten piirissä olevia töitä.

YTN:n työtaistelu voi kuitenkin vaikuttaa myös PAMin jäsenten työhön. PAMin luottamusmiehiä informoidaan tarkemmin tilanteesta ja työntekijöiden tulisikin kääntyä luottamusmiesten puoleen mahdollisissa kysymyksissä.