Uutinen - 05.04.2017 klo 15.34

Liitot ratkovat Keulan palkkakiistaa

Rauman seudulla toimivan Osuuskauppa Keulan Ravintola Laitilan Tuvassa, Prisman Ravintolamaailmassa ja Äyhön Pressossa tehtyä työntekijöiden palkkojen alennusta ratkotaan nyt liittojen välillä.

Osuuskauppa Keula halusi siirtää kyseisten ravintoloiden työntekijät majoitus- ja ravitsemisalan työehtosopimuksen piiriin, vaikka työpaikoissa oli vakiintuneesti noudatettu kaupan työehtosopimusta. Osalla työntekijöistä on takanaan pitkiä työsuhteita samoissa tehtävissä. Siirto merkitsee palkkojen laskemista.

Työntekijäpuoli ei hyväksy peruspalkkojen alentamisia. Koska työpaikalla ei asiasta päästy sopuun, sitä ratkotaan nyt PAM:in ja Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa:n välillä.

Halukkaille työnantaja on luvannut etsiä työn, jossa noudatetaan kaupan työehtosopimusta. Tällöin heidän palkkansa pysyy nykyisellään. Niiden, jotka haluavat jatkaa ravintola-alan töitä, palkka ratkeaa lopullisesti, kun erimielisyysasia on ratkaistu. Nyt heihin noudatetaan ravintola-alan sopimusta. Työnantaja kuitenkin kompensoi osittain peruspalkan laskemista 10 kuukauden ajan.

Käytännössä tilanne on työntekijän kannalta se, että säilyttääkseen palkkansa hänen on vaihdettava työpaikkaa. Työntekijän nykyiseen tehtävään taas työnantaja hakee uuden ihmisen, jolle voi maksaa alempaa palkkaa.

PAMin mielestä on yleisen oikeustajun vastaista, että työntekijän palkkaa voi tällä tavalla laskea.