Järjestöuutinen - 15.06.2017 klo 09.04

Nuorten otettava itse paikkansa liiton toiminnassa – väyliä on tarjolla!

PAMin nuorten ja opiskelijoiden kesäpäivillä virittäydyttiin syksyn työehtosopimuskierrokseen ja innostuttiin ammattiliitossa vaikuttamisesta.

Kesäpäivien monipuolinen ohjelma houkutti paikalle 60 nuorta pamilaista. Nuorten osallisuuden edistäminen ja vuorovaikutuksen lisääminen ammattiliiton toiminnassa sekä työpaikan edunvalvontatehtävissä kuuluu jokaiselle. Peräti 35 % PAMin jäsenistä on nuoria, alle 30-vuotiaita jäseniä. PAMin järjestöjohtaja Niina Koivuniemi kannusti nuoria lähtemään aktiivisesti mukaan työpaikan ja ammattiosastojen luottamustehtäviin.

- Vaikka nuoria on mukana liitossa, teitä näkyy vähän liiton luottamustehtävissä. Valtaa on tarjolla, ottakaa sitä, Koivuniemi sanoi tapahtuman osallistujille.

Syksyllä käynnistyvä työehtosopimuskierros koskettaa jokaista pamilaista ja jokainen jäsen voi vaikuttaa tes-kierroksen onnistumiseen. Kesäpäiville osallistunut, tamperelainen Puuilon pääluottamusmies Sanna Sipinen vahvisti, että kauppojen aukioloaikojen vapautuminen on vaikuttanut työntekijöiden arkeen. Hän toivoi, että tulevissa työehtoneuvotteluissa otetaan esille työntekijöiden työn ja arjen yhteensovittamiseen liittyvät asiat. Palkan lisät korvaavat menetettyä vapaa-aikaa ja puhe niiden poistamisesta ei Sipisen mukaan ole kannustavaa.

-  Varsinkin perheellisillä on huoli yhteisen ajan riittämisestä lastensa kanssa ja hoitopaikkojen ongelmallisista aukioloajoista. Menetetty vapaa-aika läheisten ja rakkaiden seurassa on korvattava jatkossakin korotetun palkan tai lisien kautta, Sipinen sanoi.

Mikkelin liikealan ammattiosaston nuorisovastaava, ravintolakokki Jaakko Pylvänäinen epäili, että syksyn tes-kierros on tiukka. Sosiaalisessa mediassa hän on jo huomannut paljon ikävässä sävyssä kirjoittelua ay-liikkeen joustamattomuudesta ja työntekijöiden liian korkeista palkoista.

-  Onneksi PAMilla on huipputyyppejä neuvottelemassa uusista työehtosopimuksista, joissa näistä asioista päätetään! Minun mielestäni on lähdettävä siitä, että palkalla on tultava toimeen, ja tehdystä työstä on maksettava hyvä palkka, Pylvänäinen sanoi.

Sipinen ja Pylvänäinen pitivät tärkeänä, että jokainen pamilainen jäsen on mukana, kun työehdoista tehdään päätöksiä tai niitä valmistellaan.

-  Mitä enemmän meitä on, niin sitä parempaan lopputulokseen on mahdollisuus päästä. Jäsenhankinta on isossa merkityksessä työpaikoilla myös työehtosopimusneuvotteluiden vuoksi, Pylvänäinen totesi.

PAMin nuorten ja opiskelijoiden kesäpäivillä puhuttiin vaikuttamisen lisäksi myös nuorten työssäjaksamisesta ja hyvinvoinnista. Puhujina tilaisuudessa olivat muun muassa pirkanmaalainen kansanedustaja Ilmari Nurminen sekä mediapersoona Arman Alizad.

Tapahtumassa koettuja asioita ja tunnelmia pääset seuraamaan myös PAMin nuorten Instagram -tilin @pamnuoret kautta tai tunnisteella #minäjapam.