Tiedote - 08.06.2017 klo 11.19

PAMin Koivuniemi: Vastuuttomat työnantajat vetävät nuoria höplästä – ammattiliitto turvaa selustan

Palvelualojen ammattiliitto PAMin järjestöjohtaja Niina Koivuniemi kehottaa nuoria pitämään huolta oikeuksistaan työelämässä liittymällä ammattiliittoon. Hän kertoo, että joka kesä löytyy vastuuttomia työnantajia, jotka vetävät nuoria höplästä ja jättävät maksamatta palkan sovituista työvuoroista.

PAMin järjestöjohtaja Niina Koivuniemi kertoo, että usein työpaikkojen uudet ja nuoret työntekijät eivät tiedä, mikä ammattiliitto on ja mihin palveluihin sen jäsenet ovat oikeutettuja.

– Työpaikkakierroksilla törmään usein väitteeseen, ettei ammattiliitosta ole hyötyä opiskelijalle tai osa-aikaiselle työntekijälle. Tämä väite on perätön. Ammattiliitto on jokaisen tuki ja turva. Työskentelitpä sitten opiskeluiden ohessa tai määrällisesti pienillä työtunneilla osa-aikaisesti, Koivuniemi toteaa.

Hän huomauttaa, että nuorilla on aikuisia suurempi riski kohdata työelämässä ongelmia kuten alipalkkausta ja laittomia irtisanomisia.

– Valitettavasti vastuuttomia työnantajia, jotka vetävät nuoria työntekijöitä höplästä, löytyy joka kesä. Vuosittain törmäämme tapauksiin, jossa kesätyöntekijän työvuoroja perutaan esimerkiksi sadesäähän vedoten ja palkka työvuorolta jätetään maksamatta. Tämä toimintatapa on väärin. Nuoren on ymmärrettävästi vaikea yksin puuttua esimerkiksi tähän. Tämän vuoksi ammattiliitot ovat olemassa ja siksi kannattaa olla jäsen – Me autamme ja ennaltaehkäisemme vääryyksien syntymistä, Koivuniemi kertoo.

Hän kehottaa myös nuorten lähipiirissä olevia aikuisia ohjaamaan nuoria työelämän ensimetreillä ja puuttumaan ilmenneisiin epäkohtiin.

– Vastuulliset työnantajat ja esimiehet taasen informoivat ammattiliitosta. Hyvään perehdytykseen kuuluu esimerkiksi luottamusmiehen tapaaminen ja työehtosopimukseen yhdessä tutustuminen, Koivuniemi toteaa.

Hän muistuttaa, että ammattiliiton ja työttömyyskassan jäsenyys turvaa ennen työttömyyttä ja työttömyyden kohdatessa.

– Usein liittymättä jättämistä perustellaan sillä, ettei saa kerrytettyä ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan vaadittua 26 viikon työssäoloehtoa. Ilouutinen opiskelijoille on, että opintojen jatkuessa työpätkän jälkeen, työssäoloehdon kerryttämisaika pitenee ja jo maksetut työttömyyskassan jäsenmaksut voivat ”säilyä turvassa” jopa 7 vuoden ajan. Siksikin on turhaa ajatella, ettei opiskelijana kannata liittyä liittoon ja työttömyyskassaan, Koivuniemi toteaa.

PAMin työntekijät ja aktiivit kampanjoivat työpaikoilla 7.-8.6.2017. PAM is in the air -kampanjan aikana kuunnellaan työntekijöiden kokemuksia työelämässä sekä kerrotaan ammattiliiton tarjoamista palveluista kuten työehtosopimuksista ja työpaikkojen edunvalvonnasta.