Tiedote - 07.08.2017 klo 15.00

PAMin Koivuniemi: Matkailu- ja ravintola-alan vetovoiman parantaminen vaatii nopeita toimenpiteitä

Palvelualojen ammattiliitto PAMin järjestöjohtaja Niina Koivuniemi puhui Iisalmessa maanantaina 7.8. matkailu- ja ravintolaväen Savo-Karjalan kesäpäivillä. Puheessaan Koivuniemi hakee ratkaisuja matkailu- ja ravintoalan rekrytointipulmiin ja alan vetovoiman parantamiseen.

- Matkailu- ja ravintola-alalla menee nyt hyvin. Koko alan liikevaihto kasvoi ensimmäisellä neljänneksellä työnantajien ilmoituksen mukaan 8,5 prosenttia. Majoitusliikkeiden liikevaihdon kasvu oli jopa 12 prosenttia ja ravintoloidenkin 7,6 prosenttia, toteaa Koivuniemi alan taloudellisesta tilanteesta.

Koivuniemi pitää huolestuttavana alan heikkoa vetovoimaa, joka voi jopa heikentää alan kasvua.

- Matkailu- ja ravintola-alalla on nähtävissä työvoimapula. Työnantajat ovat jo pidempään valittaneet rekrytointiongelmista ja tilanne voi vielä entisestään pahentua. Olisikin tyhmää vaarantaa orastava kasvu siihen, ettei alalle saada osaavaa työvoimaa, sanoo Koivuniemi.

Työvoimapuolan suurimmaksi syyksi Koivuniemi nostaa matalan ansiotason.

- Matkailu- ja ravintola-alan työ on raskasta ja vaativaa. Työsuhteet ovat monesti määrä- tai osa-aikaisia ja työntekijä tekee usein töitä öisin ja viikonloppuisin. Lisäksi palkkataso on alhainen ja palkkakehitys on muita palvelualoja heikompaa, selvittää Koivuniemi.

- Alan vetovoiman parantamisessa on nopeasti löydettävä ratkaisuja tai muuten ongelmat kärjistyvät entisestään. Mainostempuilla tilanne ei muutu, vaan ainoastaan sillä, että työnantajat parantavat työntekijöidensä työskentelyolosuhteita ja erityisesti palkkoja.

Koivuniemi odottaa tulevien työehtosopimusneuvottelujen tuovan muutoksen.

- Sopimusneuvotteluissa on löydettävä lääkkeet palkkatason korottamiseen ja työsuhteiden laadun parantamiseen. Muussa tapauksessa alalle ei hakeudu jatkossakaan osaavaa työvoimaa, painottaa Koivuniemi.