Uutinen - 09.08.2017 klo 16.40

S-ryhmän alueosuuskaupat siirtyvät noudattamaan uutta tessiä – PAMin Selin kummastelee

S-ryhmän alueosuuskaupat siirtyvät noudattamaan vähittäiskaupan esimiesten työehtosopimusta helmikuun alussa. Päätös vaikuttaa muun muassa esimiesten oikeuteen määrittää työaikaansa.

S-ryhmän alueosuuskaupat siirtyvät noudattamaan Kaupan liiton ja PAMin välistä vähittäiskaupan esimiesten työehtosopimusta 1.2.2018 alkaen. Samalla alueosuuskaupat luopuvat omasta, vain S-ryhmää koskevasta, kaupan alan esimiesten työehtosopimuksesta. S-ryhmän alueosuuskauppojen tessin on aiemmin sopinut S-ryhmän työnantajayhdistys SOKTA ry.

PAMin haltuunsa saaman S-ryhmän sisäisen tiedotteen mukaan syynä vähittäiskaupan esimiesten työehtosopimukseen siirtymiseen on se, että esimerkiksi aukioloaikojen lisääntyminen on tuonut painetta siihen, että kaikki henkilöstöryhmät työskentelevät eri vuorokaudenaikoina. Nykyisen kaupan alan esimiesten tessin mukaan esimiehet voivat käytännössä päättää itse työaikansa. Tiedotteessa kuitenkin todetaan, että valtaosa S-ryhmän esimiehistä työskentelee jo nyt eri vuoroissa.

PAMin puheenjohtaja Ann Selin kummastelee päätöstä.

— Vaikka toiseen työehtosopimukseen siirtyminen ei vaikuta S-ryhmän antaman tiedon mukaan päälliköiden peruspalkkaan alentavasti, niin sopimus vaikuttaa kuitenkin ainakin esimiehen oikeuteen määrittää omaa työaikaansa.

— Tämä tieto tuli meille täytenä yllätyksenä. Kanssamme ei ole asiasta käyty minkäänlaisia neuvotteluja. Selvitämmekin nyt, mihin toimenpiteisiin asiassa ryhdymme ja otamme asian SOK:n kanssa puheeksi, Selin sanoo.

Vähittäiskaupan esimiesten työehtosopimuksessa ei myöskään ole palkkataulukoita, vaan palkasta sovitaan esimiehen ja työnantajan välillä.

Kirjoittanut: Lotta Jokinen