Artikkeli - 08.09.2017 klo 07.00
Alkoholipolitiikka

Alkoholin myyntirajoitusten höllentäminen huolestuttaa etenkin pienten kauppojen työntekijöitä

PAMin jäsenkyselyn mukaan myyjät sanovat EI kaupoissa myytäville nykyistä vahvemmille alkoholijuomille. Graafit: Tero Juuti

Mitä pienempi kauppa, sitä enemmän siellä työskentelevät myyjät toivovat alkoholin myyntiaikojen ja juomien vahvuusrajoitusten säilyvän ennallaan? Ainakin PAMin tekemän jäsenkyselyn tulokset kallistuvat tähän suuntaan.

PAMin viime keväänä tekemän jäsenkyselyn tulokset antavat viitteitä siitä, että etenkin Uudellamaalla sijaitsevien isojen supermarkettien myyjät suhtautuvat uuden alkoholilain kaavailemiin muutoksiin myönteisemmin kuin pienempien alueiden pikkukauppojen myyjät. Pikkukaupoissa pelätään muutosten lisäävän erityisesti häiriöitä ja varkauksia.

PAMin elinkeinopoliittinen asiantuntija Katri Jakosuo ei tiedä mistä pelko johtuu, mutta talonpoikaisjärjellä syytä voi veikata: pienten paikkakuntien pienissä kaupoissa ja kioskeissa vartiointi saattaa olla vähäisempää, työntekijöitä vähemmän ja yksintyöskentelyä enemmän.

Vaikka muutosten ei uskota aiheuttavan uhkatilanteita nykyistä enempää, silti valtaosa vastaajista on sitä mieltä, ettei nykyisiä rajoituksia pidä helpottaa. Vastausten perusteella vaikuttaa siltä, että isommissa marketeissa työskentelevät kokevat uhkatilanteita pikkuliikkeiden myyjiä enemmän.

Kaiken kaikkiaan nykyistä vahvempia alkoholeja ei erityisemmin toivota ruokakauppojen hyllyille. Myyjien mukaan laajemmat myyntiajat lisäisivät häiriöitä ja varkauksia, jotka heidän mielestään pysyvät nyt voimassa olevilla rajoituksilla paremmin aisoissa.

Satunnaisotannalla toteutettuun kyselyyn vastasi yhteensä 1629 pamilaista myyjää eri puolilta Suomea.