Artikkeli - 11.09.2017 klo 16.22
Nuoret

Kahden työn tekijä osallistuu liiton nuorisotapahtumaan

Jenna Elomäki toimii personal trainerina opintojen ja lentokentällä tapahtuvan myyntityön lisäksi. Kuva: Eeva Anundi

Jenna Elomäki on tehopakkaus, joka tekee myyjän ja personal trainerin töitä. Työehdot kiinnostavat häntä, ja niinpä hän aikoo ehtiä myös PAMin suureen nuorisotapahtumaan, Nuorisofoorumiin.

”HYVÄ!” ”Helppoa!”
Pitkänhuiskean, urheiluasuisen Jenna Elomäen sanat kuuluvat kuntosalissa ohi soutulaitteen suhinan ja juoksumaton jumputuksen, kun hän opastaa asiakastaan liikuntalaitteella. Ollaan yhdessä niistä kuudesta pääkaupunkiseudun kuntosalista, joissa Elomäki ohjaa ihmisiä.
”Liikuntaan ei voi pakottaa ketään. Onnistumisten kautta mennään”, Elomäki perustelee kannustavaa työotettaan.
Hän on myös myyjänä Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja tietää, että nämä kaksi asiakaspalvelutyötä tasapainottavat toisiaan. Personal trainerin on oltava läsnä asiakkaalle sataprosenttisesti tunnin ajan. Kassatyö duty free –myymälässä on vähemmän intensiivistä, vaikka lentokenttä muuten on ympäristönä hektinen.
Elomäki aloitti tänä syksynä myös tradenomin opinnot Haaga Heliassa ja harrastaa viikoittain jamaikalaista tanssia. Ystävätkin ovat kyselleet, kuinka monta rautaa voi kerrallaan olla tulessa.
”Vuorokaudessa voisi olla enemmän tunteja”, Elomäki naurahtaa.

TYÖEHDOT  ja liiton ajankohtaiset asiat kiinnostavat Elomäkeä ja siksi hän on raivannut kalenteristaan yhden marraskuisen viikonlopun Hämeenlinnassa pidettävää Nuorisofoorumia varten. Elomäki osallistui tapahtumaan ensimmäisen kerran viime vuonna, ja kuten silloin, nytkin mukaan on ilmoittautunut ystävä.
Elomäen aikeena on käydä Hämeenlinnan Hotelli Aulangossa myös kylpylän puolella rentoutumassa.
”Onneksi ohjelmassa on myös vapaata aikaa!”
Nuorisofoorumissa käsitellään ainakin edessä olevia työehtosopimusneuvotteluja. Elomäki tietää, mihin työelämän asiaan hän toivoo muutosta.
”Kuntosalityöntekijöille pitäisi saada aikaan työehtosopimus”, hän ilmoittaa heti.
Sellainen puuttuu yhä, kun alan työntekijät kuuluvat liian harvoin liittoon tai ovat peräti eri liitoissa. Ala on työehdoiltaan hajanainen.

26-VUOTIAS Elomäki pohtii, että nuorenkin on pidettävä tarkkaa huolta jaksamisestaan. Hänellä yölliset heräämiset aamuneljän lentokenttävuoroihin ovat elimistölle rankkoja. Matkaa julkisilla kulkuvälineillä kuntosaleihin kertyy.
”Työtunteja täytyy ehkä opiskellessa nyt vähentää”, hän pohtii.
Hän toivoo tekevänsä joskus kahden työn sijasta yhtä kuukausipalkkaista työtä. Toiveala liittyisi omaan opiskeluaineeseen eli kansainväliseen kauppaan. Hienointa olisi, jos ammattiin voisi yhdistää liikunnan.

NUORISOFOORUMI on PAMin alle 31-vuotiaitten nuorten ja opiskelijoiden vuosittainen suurtapahtuma, joka pidetään tällä kertaa Hämeenlinnassa viikonloppuna 18. ja 19. marraskuuta. Puhujina ovat PAMin puheenjohtaja Ann Selin ja nuoret luottamushenkilöt. Asiaohjelman vastapainoksi on kevyttä ohjelmaa, sillä lauantai-illalle on suunnitteilla naamiaiset.

Perheellisten osallistumista helpottaa lapsiparkki.
Ilmoittautua voi 10.10. asti.

//Otsikkoa ja ingressiä täydennetty 12.9. klo 13:06

Kirjoittanut: Marja Ikkala