Artikkeli - 20.09.2017 klo 10.37
Luottamusmies

Luottamusmies ärsyttää yrittäjiä jo sanana?

PAMin Ann Selin ja Suomen Yrittäjien Mikael Pentikäinen vastaavat väitteisiin luottamusmiehistä. Kuva: Pekka Elomaa

”Kyllä joitakin ärsyttää.” Tai: ”Ei ärsytä.” Näin totesivat väitteeseen PAMin puheenjohtaja Ann Selin ja Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen.

Luottamusmiehet valvovat työpaikalla työehtojen noudattamista ja rakentavat hyvää ja toimivaa työyhteisöä. Silti ainakin jotkut yrittäjät eivät edelleenkään tunnu sulattavan luottamusmiesjärjestelmää.

Luottamusmies siis ärsyttää yrittäjiä jo sanana! PAMin puheenjohtaja Ann Selin ja Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen vastasivat väitteeseen näin:

Ann Selin: ”Kyllä joitakin ärsyttää. Luottamusmiehessä ei ole mitään pelättävää, jos työnantaja hoitaa asiansa siististi ja henkilökuntaansa kunnioittaen. Tiedän, että jotkut yrittäjät ovat luvanneet maksaa työntekijöidensä jäsenmaksut, jos nämä eroavat liitosta ja liittyvät yksityiseen työttömyyskassaan. Tuo on aika rankka toimenpide. Parhaimmillaan luottamusmies on työnantajan kumppani, joka varmistaa, että ihmisten työehtoihin liittyvät asiat kulkevat samaan suuntaan kuin liiketoimintakin. Yrittäjien pitäisikin perehdyttää luottamusmiehiä nykyistä enemmän myös liiketoimintaan.”

Mikael Pentikäinen: ”Ei ärsytä. Meillä ei ole mitään luottamusmiehiä vastaan, mutta järjestelmä ei sovi joka työpaikalle – esimerkiksi kun siellä ei ole yhtään liittoon kuuluvaa työntekijää. Moni yrittäjä voi vähän pelätä luottamusmiesjärjestelmää, koska kokee jo nyt olevansa liittojen torppari: yrittäjille annetaan työehtosopimus noudatettavaksi ilman, että he itse pystyvät sen sisältöön vaikuttamaan. Yrityksissä saattaisi olla keskinäinen halu ja luottamus sopia henkilökunnan kanssa toisin kuin työehtosopimukseen on kirjattu, mutta se on kiellettyä. Se ärsyttää.”

Lue myös, miten kaksikko vastasi väitteeseen: Luottamusmies säästää työnantajan aikaa ja hermoja, kun tämän ei tarvitse neuvotella jokaisen työntekijän kanssa erikseen.

Kirjoittanut: Riitta Ryynänen