Artikkeli - 27.09.2017 klo 10.36
Luottamusmies

Paikallinen sopiminen vaatii luottamusmiehen, jolla on tuki takanaan

PAMin järjestöasiantuntija Helena Vähä-Ruka tietää, että työkaverit ovat luottamusmiehen tärkein tuki. Mutta tukea tarvitaan myös liiton ja työnantajan taholta. Kuva: Eeva Anundi

Luottamusmiesten roolia pitäisi vahvistaa, ei heikentää, sanoo PAMin järjestöasiantuntija Helena Vähä-Ruka. Hän valaa pestin hoitajiin rohkeutta.

Palvelualojen työpaikoilla järjestetään syksyllä luottamushenkilövaaleja. Työhösi kuuluu varmistaa, että vaaleissa kaikki sujuu niin kuin pitää. Mikä on vaalien tavoite?

”Luottamusmiehen valinta työpaikoille, joilla sellainen jo on. Jos luottamusmiestä ei ole, sellainen on valittava. Työpaikkakäynneillämme keskustelemme työntekijöiden kanssa luottamusmiehen tärkeydestä, mikäli työpaikalla ei vielä luottamusmiestä ole. Usein tämän jälkeen työntekijät puhuvat keskenään asiasta ja ottavat sitten meihin yhteyttä. Neuvomme heitä tarvittaessa kädestä pitäen, kuinka luottamusmies valitaan.”

Luottamusmiehen työ voi olla stressaava. Miten hän jaksaa tehtävässään?

”Tärkein tuki ovat työkaverit, jotka yhdessä haluavat kehittää ja parantaa työoloja ja työehtoja, jotta työtä olisi hyvä tehdä ja yrityksellä menisi hyvin. Liiton jäsenyydellä he tukevat luottamusmiehen työtä. Liitto järjestää luottamusmiehille monipuolista koulutusta tietojen ja taitojen kartuttamiseksi. Keskustelukumppaneina on hyvä olla myös omia luottoihmisiä, jotka seuraavat yrityksen tilannetta ja keskustelevat työkavereiden kanssa työhyvinvoinnista.”

Näkyykö työelämän muutos luottamusmiehen työssä?

”Kyllä. Työnantajapuoli lähettää ristiriitaisia viestejä. Se haluaa paikallista sopimista, mutta samaan aikaan on toiveita heikentää luottamusmiehen asemaa ja toimintamahdollisuuksia. Luottamusmiehen roolia pitäisi päinvastoin vahvistaa, jotta hän olisi mahdollisimman osaava ihminen ja selvillä porukan mielipiteistä. Silloin paikallinen sopiminen sujuu parhaiten.”

Neuvosi luottamusmiehelle?

”Ole rohkea. Kuuntele, mitä
työkavereilla on sydämellään.
Keskustele ja ota kantaa.”

Teksti: Lotta Jokinen