Uutinen - 05.09.2017 klo 15.55

PAMin Koivuniemi pitää Delta Auton, Delta Motor Groupin ja Kia Motors Finlandin toimintaa työehtojen heikentämisessä käsittämättömänä

Teollisuusliitto on ilmoittanut käynnistävänsä keskiviikkona lisää painostustoimia Delta Autoa, Delta Motor Groupia sekä Kia Motors Finlandia vastaan. Palvelualojen ammattiliitto PAMin järjestöjohtaja Niina Koivuniemi ilmaisee tukensa teollisuusliiton työtaistelua kohtaan ja vaatii yrityksiä taipumaan.

Koivuniemen mielestä työnantajien toimet ovat täysin käsittämättömiä. Koivuniemen tietojen mukaan työantajan harjoittama toiminta rikkoo kaikkia työmarkkinoiden sopimus- ja neuvottelukulttuurin pelisääntöjä.

- Ensin työnantaja irtisanoo työntekijät ja sen jälkeen tarjoaa uusia työsopimuksia, joissa on aiempaa laajempi työnkuva, mutta pienempi palkka ja heikommat työsuhteen ehdot. Jos työnantaja haluaa tehdä muutoksia työnkuvaan, voidaan se tehdä myös neuvotellen ja yhdessä sopien - ei sanellen, kiristäen ja uhkaillen, Koivuniemi toteaa.

Koivuniemi ei hyväksy tapaa, millä työnantaja hakee säästöjä.

- Jos työntekijä irtisanotaan, hän menettää kaikk siihen mennessä ansaitsemansa työsuhde-edut ja parannukset. Ei ole oikeudenmukaista, että työnantaja hakee irtisanomisten kautta säätöjä heikentämällä työsuhteen ehtoja ja palkkoja. Tämä on elävä esimerkki työnantajien halusta shoppailla työehdoilla halvempien palkkojen toivossa, Koivuniemi toteaa.