Uutinen - 29.09.2017 klo 14.35
Solidaarisuus

SASKin työ tuottaa tulosta

Obuasin kylän naiset ovat opiskelleet SASKin tuella käsitöitä ja taloushallintoa. Kuva: Katri Blomster/SASK

Ulkoministeriön teettämän arvioinnin mukaan SASKin työ vähentää köyhyyttä.

Ulkoministeriö on teettänyt riippumattoman arvion 22 suomalaisen kansalaisjärjestön kehitysyhteistyöstä. Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASK on yksi arvioidusta. Arviossa kiitetään SASKin toimintaa tarkoituksenmukaiseksi köyhyyden vähentämisessä, sillä ammattiliitoilla on erityinen rooli ihmisarvoisen työn edistämisessä.

SASK on Suomen ainut kehitysyhteistyöjärjestö, joka keskittyy työssään työntekijöiden oikeuksien edistämiseen. Vahvistuneet ammattiliitot pystyvät myötävaikuttamaan köyhyyden vähentämiseen esimerkiksi työpaikoilla neuvoteltavien työehtosopimusten ja poliittisen vaikuttamisen kautta.

PAM tekee SASKin kanssa yhteistyössä ammattiliittojen kehittämiseksi ja vahvistamiseksi muun muassa Indonesiassa, Mosambikissa ja Kolumbiassa.

SASKin toiminnanjohtaja Janne Ronkainen pitää arvioinnin löydöksiä arvokkaina järjestön sivuilla. SASKille osoitettiin myös kehittämiskohteita. Ronkaisen mielestä tulokset osoittavat, että kansalaisjärjestöjen tekemää kehitysyhteistyötä kannattaa tukea jatkossakin.

”On hienoa, että kansalaisyhteiskunnan rooli nousee uudestaan keskusteluun. Arviointi osoittaa, että kansalaisjärjestöjen työ on muutakin kuin valtion toimien täydentämistä”, Ronkainen toteaa.

Arvio kiittää kaiken kaikkiaan kansalaisjärjestöjä kustannustehokkaasta työstä ruohonjuuritasolla. Työn pitkän aikavälin tuloksellisuutta ja etelän kansalaisyhteiskuntien vahvistamista olisi hyvä jatkossa kehittää.