Uutinen - 26.09.2017 klo 16.31
Nuoret

UNI-nuoret haluavat kitkeä häirintää

Yli 70 nuorta palvelualojen ammattiliitoista ympäri Eurooppa piti alkuviikon kokousta Helsingissä.

Työn uudet muodot, digitalisaatio ja EU:n kehitysnäkymät olivat Euroopan palvelualojen nuorten asialistalla alkuviikosta. Kokousedustajien mielestä kärkiaihe oli kuitenkin seksuaalisen häirinnän kitkeminen. “Sitä on kaikkialla ja joka maassa”, belgialainen Sarah Esser perustelee.

UNI Euroopan nuoret kokoontuivat alkuviikosta Helsinkiin kongressiin. Eurooppalaisia palvelualojen ammattiliittoja kokoavan UNIn nuorten kokoukseen osallistui yli 70 edustajaa. He olivat 28 eri ammattiliitosta ja 15 Euroopan maasta. Kahden vuoden välein järjestettävä kokous oli nyt ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen Suomessa.

Kokousedustajat kuulivat EU:n näkymistä sekä uudesta työstä ja digitalisaatiosta. Italialainen Giuseppe Martelli piti jälkimmäistä tärkeänä ja kiintoisana aiheena.

”Sillä on paljon vaikutusta työntekijöihin ja ammattiliittoihin”, Martelli totesi. Niin hän kuin belgialainen Sarah Esser pitivät kuitenkin kokouksen konkreettisimpana ja mielenkiintoisimpana antina keskusteluja seksuaalisen häirinnän kitkemistä.

“Sitä on kaikkialla ja joka maassa. Jokaisella naisella on siitä kokemusta”, Esser sanoo. Aiheesta on tärkeä puhua työpaikoilla.

”Jos työnantaja saadaan selkeästi sitoutumaan 0-toleranssiin seksuaalisessa häirinnässä, se helpottaa työtekijöidenkin mahdollisuutta puuttua siihen. Jos jossain porukassa puhutaan esimerkiksi härskejä juttuja, työpaikan yhteiseen linjaukseen nojaten on helpompi sanoa, että tuo vitsi ei nyt ollut OK”, Esser arvelee.

Kokousväelle esiteltiin UNIn häirinnän vastaista kampanjaa.

”Kampanja näytti hyödylliseltä ja käytännölliseltä. Aion viedä sitä omaan liittooni”, Martelli lupaa.

Kampanja auttaa muun muassa tyylikkäällä videolla tunnistamaan, mitä seksuaalinen häirintä on.

Sarah Esser Belgiasta ja Giuseppe Martelli Italiasta pitävät tärkeänä, että seksusaalisen häirinnän kitkemiseen tartutaan työpaikoilla

Teksti: Auli Kivenmaa