Uutinen - 26.10.2017 klo 11.45
Elokuvatyöntekijät

Elokuvateatterien työntekijöille on saatu aikaan työehtosopimus

Leffojen työntekijät ovat odottaneet työehtosopimusta pitkään kuin elokuvateatterin asiakkaat mainosten päättymistä. Kuva: Gettyimages

Elokuvateatterialan työntekijöille syntynyt sopimus on kolmivuotinen. Sopijaosapuolet ovat PAM ja Palta.

Kyse on kilpailukykysopimuksen eli kikyn mukaisesta ratkaisusta, eikä se sopimusasiantuntija Marko Lindforsin mukaan millään muotoa linjaa PAMissakin nyt käynnissä olevaa eri toimialojen liittokohtaista sopimuskierrosta.

Leffateatterialan sopimukseen ei tule palkankorotusta ensimmäiseen eli kuluvaan vuoteen, ja seuraavien kahden vuoden korotukset lasketaan Kemian ja Teknologian ratkaisuista. Sopimuskausi on 1.3.2017-29.2.2020.

Alan työntekijät ovat maaliskuusta lähtien olleet ilman työehtosopimusta, mutta aiemmat työehtosopimuksen määräykset ovat olleet voimassa. Kilpailukykysopimuksen mukaisen ratkaisun saaminen venyi siksi, että työajan pidentäminen oli vaikea toteuttaa. Alan työehtosopimus on tuntipalkkaperusteinen, eikä siinä ole työajan lyhentämistä koskevia elementtejä.

”Hyvää sopimuksessa on se, että pääsiäislauantailta ja vapunaattona tehdyistä tunneista maksetaan jatkossa 55 prosentilla korotettua palkkaa”, Lindfors sanoo.

Jouluaatto ja juhannusaatto ovat vapaita, joskin paikallisesti voidaan sopia toisin.

Työehtosopimuksen tekstit muutetaan kauden aikana selkokielisiksi ja nykyaikaan sopiviksi. Tarkoitus on poistaa kohta, jonka mukaan palkanmaksuvelvoitetta ei ole, jos sairaus tai tapaturma johtuu kevytmielisestä elämästä.

Elokuvateatterialan sopimusalatoimikunta suositti sopimuksen hyväksymistä. Liiton hallitus pisti siihen puumerkkinsä tiistaina.