Uutinen - 23.10.2017 klo 15.33

Komissio esittää Suomelle 2,5 miljoonaa euroa vähittäiskaupan irtisanottujen työllistymiseen

Jonoa Anttilan loppuunmyynnistä Joensuussa. Kuva: Ismo Pekkarinen/Lehtikuva

Euroopan globalisaatiorahaston (EGR) tuki käytetään Anttilan ja Stockmannin 1 500:n irtisanotun työntekijän työllistämiseen. PAMin Antti Veirto on tyytyväinen komission esitykseen, joka ohjaisi tukea nyt ensimmäistä kertaa Suomen vähittäiskaupalle.

Liitossa on otettu ilolla vastaan EU:n esitys, jossa komissio huomioi suomalaisen vähittäiskaupan rakennemurroksen ja osoittaa tahtoa luoda irtisanotuille työntekijöille uusia mahdollisuuksia työmarkkinoilla.

”On hienoa, että EU tukee kaupan alan työttömäksi jääneitä poikkeustilanteessa”, PAMin tutkimuspäällikkö Antti Veirto sanoo.

Liiton roolina avustuksen hakuprosessissa on Veirton mukaan ollut ennen muuta taustatietojen toimittaminen työ- ja elinkeinoministeriölle koskien alan kehitystä ja työllisyysnäkymiä.

”Toki liitto on tuonut vahvasti esille, että Anttilan irtisanotuille on saatava erityistukea”, Veirto sanoo.

Euroopan parlamentin ja EU:n ministerineuvoston on vielä hyväksyttävä komission ehdotus avustuksesta.

Anttila Oy:n viimeinen pääluottamusmies Kai Vauhkala on myös tyytyväinen EU:n esitykseen.

”Globaali verkkokaupan lisääntyminen on vaikeuttanut kivijalkakauppaa”, Vauhkala sanoo.

Vauhkala muistuttaa, että avustusrahoja ei ole voitu jäädä odottamaan rahastosta, vaan irtisanotut ovat jo olleet esimerkiksi koulutuksissa. Avustus ei mene irtisanotuille itselleen vaan valtiolle työllistämisen edistämiseen.

Työttömyydestä uuteen alkuun

EU perusti EGR:n kymmenkunta vuotta sitten helpottamaan globalisaation vaikutuksia työttömyyden kohdatessa. Jäsenmaat voivat hakea sieltä tukea, kun globalisaation tai maailmantalouden kriisin vuoksi iso joukko ihmisiä jää työttömäksi yhdestä yrityksestä tai samalta toimialalta.

Suomi haki globalisaatiorahastolta nyt ensimmäistä kertaa tukea vähittäiskauppaa varten. Aiemmin tukea on haettu esimerkiksi ICT-alalle.

Vuosi 2016 oli vähittäiskaupassa sikäli poikkeuksellinen, että työntekijöitä irtisanottiin siellä enemmän kuin millään muulla toimialalla. Anttilan ja Kodin 1:n konkurssi vuonna 2016 ja ovien sulkeminen alkuvuonna 2017 oli iso kertarysäys. Stockmannilla oli pienempiä vaikeuksia, mutta henkilöstövähennyksiltä ei säästytty, ja esimerkiksi Oulun tavaratalo suljettiin vuonna 2017.

EU:n globalisaatiorahaston avustusta on tarkoitus kohdentaa Anttilan ja Stockmannin irtisanottujen työntekijöiden ammatillisen koulutukseen ja uudelleenkoulutukseen. Avustuksella korvataan esimerkiksi työnhakuun tai koulutukseen liittyviä matka- ja yöpymiskustannuksia. Joillekin avustusta voidaan suunnata yrityksen perustamiseen. Arvioidut kokonaiskustannukset irtisanottujen työllistämiseen ovat 4,2 miljoonaa euroa, josta 2,5 miljoonaa on tarkoitus rahoittaa globalisaatiorahastosta ja loput kansallisista varoista.

Globalisaatiorahasto on vuodesta 2007 vastaanottanut 154 hakemusta. Tukea on pyydetty likimain 610 miljoonaa euroa, yli 143 000 työntekijän ja yli 3 000 työn ja koulutuksen ulkopuolella olevan nuoren auttamiseksi.