Artikkeli - 12.10.2017 klo 08.00
Gallup

Pamilainen, mitä muuttaisit omalla alallasi?

Valokuva: GettyImages

"Sitä jopa asutaan vanhempien luona, kun ei vuokraan ole varaa", kokenut parturi-kampaaja sanoo. Mutta tulevalla tes-kierroksella olisi jäsenten mielestä muutakin parannettavaa kuin palkka.

"Kyllä se on majoitus- ja ravitsemisalan palkkausjärjestelmä. Se sama, jota pitkään on pohdittukin sekä esimiehen että työntekijän näkökulmista. Meillä on työehtosopimuksessa sidottu palkka siihen, että myykö se työpaikkana oleva ravintola alkoholia. Aivan älytöntä! Kokille on se ja sama, että mitä juomia siellä tiskillä myydään. Ehkä ratkaisu olisi ansiokehitysohjelma meidän alalle."

Vuoropäällikkö Hanna Oksa, Restelin Cumulus Airport Congress Center, Vantaa. Ensimmäinen kausi mara-alojen sopimusalatoimikunnassa.

"Poistaisin yksintyöskentelyn. Alkossa tehdään paljon osa-aikatyötä, ja erityisesti pienissä liikkeissä myyjät saattavat olla osan tai jopa koko vuoronsa yksin, siis myös myymälän ollessa auki. Tämä on tärkeä työturvallisuuskysymys. Meidän myymät tuotteet kumminkin kiinnostavat porukkaa laidasta laitaan."

Myyjä Mikko Eronen, Alko, Turku. Alkon Liikeväki ALV ry:n puheenjohtaja.

"Palkka. Kaupan ala on alipalkattu siihen nähden, että kaupat ovat pikapuoliin auki 24/7. Tämä nousi esille myös PAMin valtakunnallisessa jäsenkyselyssä. Omasta mielestäni talkoilla ei tarvitsisi näitä töitä tehdä ja sellaisella mielellä tutkailen myös sopimusneuvottelukierrosta."

Myyjä Päivi Rantaeskola, Halpahalli, Oulainen. PAM Liikealan Ylivieskan seudun osaston puheenjohtaja.

"Palkka ja työajat. Kampaamoalan provisiopalkkauksen pohjaksi pitää saada taulukkopalkka. Nyt provision pohja on niin pieni, että palkalla ei elä. Sitä jopa asutaan vanhempien luona, kun ei vuokraan ole varaa. Työajat vapautuivat meilläkin, kun kauppa vapautti aukiolot. Nyt sitten ollaan töissä myös illat, viikonloput ja juhlapyhät."

Parturi-Kampaaja Satu Lievonen, Hairlekiini, Rääkkylä. Työskennellyt alalla 27 vuotta.