Uutinen - 05.10.2017 klo 10.26
Työ ja perhe

Raskaussyrjintä työllistää niin PAMia kuin tasa-arvovaltuutettuakin

Lain mukaan raskaus, perhevapaa tai vanhemmuus eivät saa vaikuttaa työhönottopäätökseen. Kuva: gettyimages

Noin puolet tasa-arvovaltuutetun saamista työelämää koskevista yhteydenotoista liittyy raskaussyrjintään. Niinpä tasa-arvovaltuutetun maanantaina alkanut kampanja vaatiikin nollatoleranssia raskautta koskevaan syrjintään. PAMiin raskaussyrjintään liittyviä yhteydenottoja tulee vuosittain noin tuhat.

Tasa-arvovaltuutetun tuore kampanja kiinnittää huomiota raskaussyrjintään. Ongelma on yleinen siitäkin huolimatta, että raskauteen ja perhetilanteeseen liittyvä syrjintä on laissa kielletty. Tasa-arvovaltuutettu Jukka Maarianvaara korostaa, että raskaussyrjintä voi vaihdella aloittain ja kohdistua myös miehiin.

”Miesvaltaisilla aloilla syrjintää voi olla penseä suhtautuminen perhevapaisiin”, hän toteaa.

Puolet ammattiliitoista arvioivat, että yhteydenottoja raskaussyrjinnästä tulee viikoittain. PAM saa vuosittain noin tuhat raskaussyrjintään liittyvää yhteydenottoa. PAMin työympäristöasiantuntija Seija Virta arvioi suuren määrän johtuvan muun muassa siitä, että PAM on naisvaltainen liitto ja jäseniä on paljon.

Työhaastattelussa ei saa kysyä perhesuunnitelmista, eikä niistä tarvitse kertoa. Raskaus, perhevapaa tai vanhemmuus eivät saa vaikuttaa työhönottopäätökseen. Kuitenkin nuorilta naisilta kysytään monesti perheenperustamisaikeista.

”Työntekijän kannalta tämä on hankala tilanne, sillä voi olla vaikeaa vastata kysymykseen lastenteosta totuudenmukaisesti. Ja jos kieltäytyy vastaamasta kysymykseen, voi ajatella, ettei kuitenkaan saa työpaikkaa”, Maarianvaara sanoo.

Tasa-arvovaltuutetuille ja liitoille tulevissa yhteydenotoissa raskaussyrjintä näkyy yleisimmin niin, että työntekijän määräaikaista työsuhdetta ei jatketa raskauden tultua ilmi. Myös nollatuntisopimuksella työskentelevien tai tarvittaessa töihin kutsuttavien toimeksiannot saattavat vähetä.

”Syrjintää ilmenee usein myös perhevapailta palatessa. Perhevapaalta takaisin tuleva saattaa huomata, että vanha työ ei ole enää saatavilla. Työpaikka on voinut siirtyä pysyvästi sijaiselle”, Seija Virta kertoo.

Virta sanoo, että tavoitteena pitäisi olla, että myös isät jäisivät kotiin hoitamaan lasta.

”Isille korvamerkityt perhevapaat pidetään kyllä, mutta yleisesti ottaen hoitovapaalle jäävä on nainen.”

Tasa-arvovaltuutetun toimisto on koonnut tietoa raskaussyrjinnästä verkkosivuille. Tutustu niihin täällä.