Uutinen - 23.11.2017 klo 14.03

Emme ole osa menuuta, sanovat ravintola-alan työntekijät

Emme ole osa menuuta, sanovat ravintola-alan työntekijät.

Pohjoismaiset hotelli-, ravintola- ja cateringalan työtekijät muistuttavat pikkujoulun juhlijoille, että he eivät osa menuuta. Asiallista käytöstä vaaditaan niin työnantajalta, työyhteisöltä kuin asiakkailtakin.

Hotelli-, ravintola- ja cateringalalla sekä turismin parissa työskentelevät kohtaavat työssään usein seksuaalista häirintää. PAMin vuonna 2015 tekemässä kyselyssä n. 50 % kaikista matkailualan työntekijöistä olivat kokeneet seksuaalista häirintää asiakkaan taholta (yleisintä nuorempien työntekijöiden ja tarjoilu- ja baarihenkilökunnan joukossa).

Kiivasta aikaa tässä suhteessa ovat pikkujoulut, jolloin työntekijät kokevat kourintaa ja epäasiallisia kommentteja. Työntekijät haluavat muistuttaa, että hei eivät ole osa menuuta.

Työntekijät ja heidän järjestönsä Pohjoismaissa ovatkin aloittaneet kampanjan seksuaalista häirintää vastaan juuri nyt joulun alla. Kampanjan tavoitteena on kulttuuri, jossa häirintään on nollatoleranssi.

– Kenenkään ei tarvitse sietää loukkauksia työssään. Lähtökohta on, että työnantajan on huolehdittava siitä, ettei työympäristössä ilmene ahdistelua ja seksuaalista häirintää. Meillä kaikilla on vastuumme. Asiakkaana meidän on toimittava reilusti työntekijöitä kohtaan. Työtovereina meidän on tuettava heitä, jotka kaikesta huolimatta joutuvat kiusaamisen kohteeksi, PAMin edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo sanoo.

Hän toteaa, että seksismin kitkeminen vaatii pitkäjänteistä työtä ja yhdessä tekemistä alan toimijoiden kanssa.

Kampanjan toteuttaa Pohjoismaisen hotelli-, ravintola, catering- ja turismialan työntekijöiden unioni NU HRCT, johon kuuluvat Palvelualojen ammattiliitto PAM ry, 3F - Danmarks Stærkeste Fagforening, Hotell- och restaurangfacket, Starfsgreinasamband Íslands, Fellesforbundet.

#notonthemenu #neverok #aldrigok #metoo #EikoskaanOK

Kampanjasivusto sosiaalisessa mediassa.

Raportti seksuaalisesta häirinnästä matkailualalla Pohjoismaissa (ruotsiksi, tanskaksi ja englanniksi)