Uutinen - 30.11.2017 klo 17.11
EU

EU myönsi 2,5 miljoonaa euroa Anttilasta ja Stockmannilta irtisanottujen työllistymiseen

Työntekijä raaputti pois Anttilan tarraa suljetun Graniittitalon Anttilan ikkunasta Helsingissä syyskuussa 2016. Kuva: Teemu Salonen/Lehtikuva

Euroopan globalisaatiorahaston tuki käytetään 1 500:n vähittäiskaupan alalta irtisanotun työntekijän uudelleentyöllistymisen tukemiseen. PAMin Antti Veirto iloitsee EU:n päätöstä ja kiittä työ- ja elinkeinominsteriötä hyvästä työstä.

Euroopan parlamentti hyväksyi tänään torstaina hakemuksen, jonka Suomi jätti kesäkuussa Europpan globalisaatiorahastoon (EGR). Tuella rahoitetaan Anttilasta ja Stockmannilta irtisanottujen palveluita, jotka edistävät uudelleentyöllistymistä kaupan alalle tai kouluttautumista kokonaan uudelle alalle. PAMin tutkimuspäällikkö Antti Veirto iloitsee päätöksestä.

”Tämä on ensimmäinen kerta, kun tukea myönnetään Suomeen vähittäiskaupan alalle. Työ- ja elinkeinoministeriö on tehnyt hienoa työtä.”

Päätöksellään parlamentti huomio suomalaisen vähittäiskaupan rakennemurroksen, johon on vaikuttanut merkittävästi globaali verkkokauppa.

”Kuvaavaa on, että esimerkiksi Anttilasta irtisanottiin laadukkaita työsuhteita, joiden tilalle oli tarjolla tuntimäärältään huomattavasti heikompia.”

Anttilan ja Stockmannin irtisanomiset ovat poikkeuksellisia EGR-hankkeeksi, koska irtisanotut asuvat eri puolilla maata. Veirto uskoo tämän vaikuttaneen päätökseen, sillä avoimia kaupan alan työpaikkoja on vähemmän pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Tukea haettaessa korostettiin myös, että suuri osa irtisanotuista on yli 55-vuotiaita ja naisia.

Liiton roolina avustuksen hakuprosessissa oli ennen muuta taustatietojen toimittaminen työ- ja elinkeinoministeriölle koskien alan kehitystä ja työllisyysnäkymiä.

Vuosi 2016 oli vähittäiskaupassa poikkeuksellinen, koska työntekijöitä irtisanottiin yt-neuvotteluissa siellä enemmän kuin millään muulla toimialalla. EU:n globalisaatiorahaston avustuksella korvataan esimerkiksi työnhakuun tai koulutukseen liittyviä matka- ja yöpymiskustannuksia. Joillekin avustusta voidaan suunnata yrityksen perustamiseen.

Vaikka tuki myönnettiin vasta nyt, hankkeen toimeenpano on jo ollut käynnissä. Avustus ei mene irtisanotuille itselleen vaan valtiolle työllistämisen edistämiseen.

Anttilan viimeisessä pääluottamusmiehessä Kai Vauhkalassa päätös herättää ristiriitaisia tunteita.

”Uutinen on hyvä. Tuki myönnetään kuitenkin takautuvasti, eikä ole selvää, että kaikki anttilalaiset tai viranomaisetkaan olisivat olleet tietoisia, mihin palveluihin he olisivat olleet oikeutettuja.”

Kirjoittanut: Solja Virkkunen