Artikkeli - 29.11.2017 klo 11.15
Vuorotyö

Listat kuntoon – Avecran työvuorot selkiytyivät, kun työntekijät otettiin mukaan suunnitteluun

Listat kuntoon – Avecran työvuorot selkiytyivät, kun työntekijät otettiin mukaan suunnitteluun

Junatarjoilija Carola Nurmi-Aro, pääluottamusmies Kimmo Vanhala ja henkilöstöpäällikkö Jaakko Rantala olivat mukana Avecran työvuorosuunnittelun uudistamishankkeessa. He myöntävät, että työtä on edelleen jäljellä, vaikka paljon onkin saatu aikaan. Kuva: Eeva Anundi

Junien ravintolapalveluista vastaavassa Avecrassa päästiin eroon monista palkattomista tunneista ja ylipitkistä päivistä. Talven vuorolistoja on suunniteltu kokonaisen vuoden ajan.

Junatarjoilija Carola Nurmi-Aroa naurattaa. Henkilöstöpäällikkö Jaakko Rantala on juuri keksinyt, että Nurmi-Aro pääsee illalla Rovaniemen-junassa todistamaan rajua lumimyrskyä.

”Jaakko hyvä, olen tästä erittäin tietoinen”, toteaa Nurmi-Aro, joka on koko päivän valmistautunut henkisesti junan myöhästelyyn.

Talveen on Avecrassa valmistauduttu muutenkin: vuoden alussa yrityksessä pystytettiin työryhmä, jonka tehtävä oli työvuorosuunnittelun kehittäminen. Ryhmä koostui työntekijöistä, pääluottamusmiehestä sekä työnantajan edustajista, ja hanke on kestänyt lähes vuoden. Uudet työvuorolistat otetaan käyttöön joulukuun alussa.

”Isoin kimmoke olivat katkovuorot. Työvuoron sisällä saattoi olla jopa kuusi tuntia henkilöstön omaa aikaa”, Nurmi-Aro kertoo.

Palkattomia tunteja saatiin vähennettyä merkittävästi lisäämällä junatarjoilijoiden työskentelyä asemien kivijalkaravintoloissa. Myös pitkistä, jopa 17-tuntisista työvuoroista on pyritty eroon vaihtamalla miehitystä reittien varrella.

”Osaa harmittaa pitkistä vuoroista luopuminen. Työhyvinvoinnin ja asiakaspalvelun näkökulmasta ne eivät kuitenkaan ole ihanteellisia”, Rantala myöntää.

Palkattomat tunnit ja 17-tuntiset työvuorot kuulostavat ulkopuolisen korvaan hurjilta. Syyksi Rantala kertoo VR:n viime vuosien suuret muutokset ja avecralaisten riippuvuuden niistä.

”Junien kulkuajat ovat muuttuneet ja asiakasmäärät lisääntyneet. Kaikki on nopeampaa ja tehokkaampaa.”

Myös Avecrassa uudistuspaineet olivat suuret. Työvuorosuunnittelua pohdittiin jo kolme vuotta sitten, mutta vasta organisaatiouudistus pani suunnitelmiin vauhtia. Ennen työskentely perustui alueellisuuteen, nyt esimerkiksi yöjunien vuorot jakautuvat pohjoissuomalaisten lisäksi eteläsuomalaisille.

”Vuorokierto lisää työn mielekkyyttä. Meille on kuitenkin hakeutunut töihin ihmisiä, jotka arvostavat työn vaihtelevuutta”, Nurmi-Aro sanoo.

Organisaatiouudistuksen myötä vuorovaikutus työntekijöiden ja työnantajan välillä on lisääntynyt selvästi: johdon ja alaisten erilliset taukotilat remontoitiin yhdeksi. Johto myös lähti mukaan kentälle. Nyt kaikki toimitusjohtajaa myöten tekevät vuosittain vuoroja työasussa. Nurmi-Aro kertoo, että avoimuus heijastui myös työvuorosuunnittelun hankkeeseen.

”Hanke ei ollut silmänlumetta, vaan aitoa keskustelua. Työnantaja linjasi tietyt reunaehdot kuten palkanmaksukysymykset. Työntekijät puolestaan kertoivat, milloin tietyn vuoron pitää alkaa, jotta valmistelut ehtii oikeasti hoitaa. Näin tieto kulki hyvin, ja päätökset on helpompi perustella.”

Pääluottamusmies Kimmo Vanhala toivoo, että työntekijät sietävät muutostyön hitautta. Työvuorojen uudistus on kestänyt hänen koko nelivuotisen luottamusmiespestinsä ajan. Vanhala on tyytyväinen, että työntekijät otettiin oikeasti mukaan uudistukseen.

”Se osoittaa, että työntekijöiden ammattitaitoon luotetaan.”

Kirjoittanut: Solja Virkkunen

Uusimmat

Suosituimmat