Artikkeli - 10.11.2017 klo 10.00
Työehtosopimusneuvottelut

Matkailu- ja ravintola-alan palkkaneuvotteluissa edessä: työvoimapula ja jälkeenjääneet palkat

Matkailu- ja ravintola-alaa tulee tehdä työntekijöille houkuttelevammaksi, sopimusasiantuntija Raimo Hoikkala sanoo. Lisääntynyt osa-aikatyö ei ole vetovoimatekijä. Kuva: Jukka Rapo

Kasvava matkailu- ja ravintola-ala kärsii rekrytointivaikeuksista. Tarvitaan muutosta, sanoo tes-neuvotteluihin valmistautuva PAMin sopimusasiantuntija Raimo Hoikkala.

Matkailu- ja ravintola-ala valmistautuu tuleviin työehtosopimusneuvotteluihin, sillä alan pääsopimus päättyy tammikuussa. Mitä alalle kuuluu, onko ravintoloiden työvoimapula tarua vai totta?
”Työvoimapula on realiteetti. Juuri päivitetyn matkailu- ja ravintola-alan suhdannebarometrin mukaan myös alan yritykset kokevat rekrytoinnin aiempaa suurempana haasteena. Elinkeinoelämän keskusliiton eli siis työnantajien tekemän barometrin mukaan viime vuoden alussa vain kaksi prosenttia yrityksistä koki pulaa ammattityövoimasta. Tämän vuoden alussa niin koki jo 19 prosenttia ja tämän vuoden kolmannella vuosineljänneksellä jo 25 prosenttia.”

23 prosenttia alan barometriin vastanneista yrityksistä ennusti suhdanteiden paranemista seuraavalle puolelle vuodelle ja viisi  prosenttia arvioi tilanteen heikkenevän. Henkilökunnan määrän arvioidaan kasvavan lähiaikoina, mutta samaan aikaan työvoiman saanti takkuaa.

Mistä rekrytointivaikeudet johtuvat?
”Se on monen tekijän summa. Tilastojen mukaan esimerkiksi osa-aikaisten osuus on kasvanut, mikä on huolestuttavaa. Olemme tehneet työnantajaliiton kanssa joustavia työaikajärjestelmiä tarkoituksena mahdollistaa työntekijöille kokoaikainen työ, mutta toiseen suuntaan on menty.”

Mitä neuvotteluissa on odotettavissa?
”Tavalla tai toisella korostuu se, ettei kasvavalla alalla ansiokehitys ole ollut yhtä suotuisa kuin muilla aloilla tai muilla palvelualoilla. Pyrimme löytämään ratkaisun siihen, että ansiotasoa saadaan nostettua.
Toki alalla on yrityksiä, joissa kannattavuus ei ole niin hyvää. Mutta emme me voi lähteä miettimään palkankorotuksia vain heikosti menevien mukaan, sillä silloin niitä ei saataisi ikinä.”

Millainen on työhistoriasi PAMissa?
"Olen ollut viimeiset kymmenen vuotta matkailu- ja ravintola-alan sopimusasiantuntijana keskustoimistossa. Alkujaan tulin liittoon opiskelija- ja nuorisosihteeriksi ja välillä olin Lahdessa aluetoimitsijana."

Kirjoittanut: Marja Ikkala