Uutinen - 21.11.2017 klo 10.10
Valtuusto

PAMin valtuuston puheenjohtaja Sirpa Laakso: Miksi meille ei makseta palkkaa, jolla tulisi toimeen?

PAMin valtuuston syyskokous kokoontuu parhaillaan Hotelli Petäyksessä. Valtuuston puheenjohtaja Sirpa Laakso totesi avauspuheenvuorossaan, että jäsenistöllä on lukuisia toiveita työehtosopimusneuvotteluihin. Voimakkain niistä on alan matalasta palkkatasosta kumpuava vaatimus elämiseen riittävästä palkasta.

Palvelualojen ammattiliitto PAMin valtuusto päättää sääntömääräisessä syyskokouksessaan 21.-22.11.2017 muun muassa liiton vuoden 2018 toimintasuunnitelmasta ja jäsenmaksusta. Kokouksen alussa valtuuston puheenjohtaja, Osuuskauppa Hämeenmaan alueluottamusmies Sirpa Laakso toi esille, että palvelualojen työntekijöiden syksy on ollut valmistautumista työehtosopimuskierrokselle.

– Keskeisenä viestinä työehtosopimusneuvotteluihin valmistautumisessa on pamilaisten keskuudessa kiertäessä puhe rahasta. Palvelualojen palkat ovat todella alhaiset, vaikka työtä tehdään epätyypillisinä aikoina ja aina ollaan töissä, pyhänä ja arkena, aamusta yöhön, Laakso totesi.

Alan työntekijöiden keskuudessa epävarmuus, joka kumpuaa lisääntyneistä vaatimuksista ja matalasta palkkatasosta on lisääntynyt. Laakso korosti, että suurimmalle osalle riittäisi se, että omalla palkallaan voisi elää.

– Miksi palvelualan työntekijöille ei makseta sellaista palkkaa, jolla tulee toimeen? Kokoaikainen työntekijä, ikälisät tapissa ja kolme lasta elätettävänä ei tule toimeen, vaan on pakotettu tukiluukulle. Ilman asumistukea ja toimeentulotukea ei työntekijä enää pärjää. Tässä esimerkkitilanteessa ei ole mitään järkeä, Laakso huomautti.

Laakso kehotti pamilaisia puhaltamaan yhteen hiileen.

– Olemme iso joukko. Mielestäni meitä kannattaa kuunnella herkällä korvalla. Monien vuosien ajan olemme tyytyneet maltillisiin palkankorotuksiin, nyt on meidän vuoro. Kun meitä on paljon, voimme myös vaatia, Laakso totesi.