Uutinen - 20.12.2017 klo 09.28

Isoimmissa hiihtokeskuksissa paikalliset sopimukset tehty

Valtaosassa hiihtokeskuksissa tiedetään jo, millaiset palkankorotukset paikallisesti sovittiin. Kuva: GettyImages

Valtaosa hiihtokeskusyritysten työntekijöistä on jo uusien yrityksissä neuvoteltujen sopimusten piirissä. Niissä työntekijöiden palkankorotukset ovat 30 – 60 euroa kuukaudessa. Esimerkiksi Huippupaikoissa ratkaisu tehtiin niin, että työn vaativuuden merkitys korostui.

PAM ja työnantajaliitto Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa hyväksyivät viime viikolla valtakunnan sovittelijan tekemät sovintoehdotukset. Sen mukaan hiihtokeskuksissa ja ohjelmapalveluyrityksissä sovitaan palkankorotuksista ensisijaisesti paikallisesti. Ellei yrityksessä ole valittu luottamusmiestä, joka voisi neuvotella, tai paikallista ratkaisua ei löydetä, kaksivuotisen sopimuksen kumpanakin vuonna palkkoja korotetaan 1,6%.

Paikalliset ratkaisut ovat syntyneet vauhdilla. Sopimukset on jo solmittu alan suurimmissa yrityksissä Ylläs-Skissä, Levi Ski Resortissa, Rukakeskuksessa, Pyhätunturissa ja Huippupaikoissa eli Vuokatissa, Tahkolla ja Kasurilassa.

Tehdyissä sopimuksissa palkankorotukset ovat 30 – 60 euroa kuukaudessa PAMin sopimusasiantuntija Raimo Hoikkalan tietojen mukaan.

Yksi paikallisesti palkankorotuksista neuvotellut on Huippupaikkojen luottamusmies Jari Komulainen. Hänen neuvottelemansa sopimus koskee Vuokatin, Tahkon ja Siilinjärvellä sijaitsevan Kasurilan työntekijöitä.

Huippupaikoissa ratkaisu tehtiin niin, että työn vaativuus näkyy paremmin palkoissa. Hiihtokeskusalan tehtävät on jaettu kolmeen palkkaryhmään. Nyt korotuksia ohjattiin vaativimpiin tehtäviin, mutta palkat toki nousivat kaikilla. Komulaisen käsitys on, että työtekijät ovat ratkaisuun tyytyväisiä.

Komulainen on myös PAMin hiihtokeskusalan sopimusalatoimikunnan jäsen. Vaikka Huippupaikoissa palkoista sopiminen nyt paikallisesti onnistuikin hyvin, hän ei pidä sitä mallina, joka toimisi aina ja kaikkialla. Nytkin ratkaisu syntyi Komulaisen mielestä hiihtokeskusalalle, koska tilanne meni niin tiukille.

”Kyllähän tällaisen palkoista sopimismallin kanssa täytyy olla varovainen. Toisissa paikoissa paikallinen sopiminen onnistuu ja toisissa ei”, hän sanoo.

Onnistuminen edellyttää hänen mielestään luottamusta työnantajan ja työntekijöiden välillä. Sitä taas ei millään vippaskonsteilla synnytetä.

”Luottamus syntyy vuosien mittaan ja siihen vaikuttavat pienetkin asiat”, Komulainen tuumii.

Aikaa palkkojen sopimiseen paikallisesti luottamusmiehen ja työnantajan edustajien kesken on tammikuun 15. päivään asti. Yrityksessä työskentelevät PAMin jäsenet voivat valita keskuudestaan luottamusmiehen, joka voi aloittaa asiasta neuvottelut työnantajan kanssa.

Lisätietoa luottamusmiesvalinnasta Luottamusta.fi

Kirjoittanut: Auli Kivenmaa