Uutinen - 01.12.2017 klo 11.30
Työhyvinvointi

Sisäilmaoirekysely uusitaan teknisen virheen vuoksi – uusi kyselylinkki avautunut!

Kuva: Getty Images

PAMista tiistaina 28.11. lähetetyssä sisäilmaoirekyselyn linkissä huomattiin virhe, jonka vuoksi kyselyyn annetut vastaukset eivät tallentuneet. Kyselylinkki on korjattu ja kutsu lähetetty uudelleen.

Osalle PAMin jäsenistä lähetettiin tiistaina 28.11. sähköposti, jossa pyydettiin vastauksia sisäilmaoirekyselyyn. Lähetetyn viestin mukana ollut linkki kyselyyn oli virheellinen. Kyselyn toteuttaja Turun yliopisto huomasi teknisen virheen, joka vaikutti tuloksien keräämiseen.

Ongelma on nyt korjattu, mutta aiemmin annettuja vastauksia ei voida ottaa huomioon. PAM pyytää kyselyn saaneita jäseniä vastaamaan kyselyyn uudelleen sen linkin kautta, joka on toimitettu tänään perjantaina 1.12. sähköpostilla.

”Vaikka vastaaminen saattoikin onnistua, ilmeni Turun yliopistolla kuitenkin virhe kyselyn teknisessä puolessa. Siitä johtuen vastausten tallentamisen kanssa paljastui ongelmia, eikä jo annettuja vastauksia voida ottaa huomioon. Toivommekin, että pystyt käyttämään arvokasta aikaasi ja vastaamaan kyselyyn uudelleen. Pahoitteluna vaivannäöstä järjestämme yhteystietonsa jättäneiden kesken arvonnan”, toteaa PAMin tutkimuspäällikkö Antti Veirto.

Sisäilmakyselyllä kerätään tietoja pamilaisten kohtaamista sisäilmaoireista

”On tärkeää, että jokainen pamilainen, joka saa kyselyyn ohjaavan linkin sähköpostiinsa, osallistuisi ja antaisi kyselyssä pyydettyjä tietoja. Jopa siinä tilanteessa, vaikka sisäilma ei aiheuttaisi sinulle työpaikallasi ongelmia. Korkea vastausaktiivisuus varmistaa, että tutkimusaineisto on riittävän kattava”, kannustaa Veirto

Sisäilmaoirekyselyssä on tarkoitus kerätä tietoa palvelualoilla työskentelevien kohtaamista sisäilmaoireista sekä varmistaa tulosten vertailtavuutta muiden samanlaisten tutkimusten kanssa. Valtakunnallinen kysely toteutetaan yhdessä Turun yliopiston työterveyshuollon oppiaineen kanssa. Sisäilmaoirekyselyitä on tehty aiemmin myös OAJ:n, TEHY:n sekä SUPER:n jäsenille.

Kyselyyn voi vastata nimettömänä, ja annetut tiedot käsitellään luottamuksellisina.

”Kyselyssä on kahden viikon vastausaika, ja jokaisen antama panos vastaamisessa merkitsee. Sen tuloksista tiedotetaan ja kerrotaan PAMin jäsenille niiden valmistuttua. Tulosten perusteella saamme arvokasta tietoa työpaikkojen työloista, jotta niitä voidaan myös kehittää paremmiksi”, Veirto toteaa.

Nyt tehtävä kysely on ensimmäinen laatuaan PAMin aloilla. Tarkempaan kyselyyn ohjaava linkki lähetetään noin 25 000 PAMin jäsenelle sähköpostiin.

Uutista päivitetty perjantaina 1.12. Otsikkoa muutettu ja kerrottu, että uusi kyselylinkki avautunut. Lisäksi uutisen alkuun lisätty tietoa siitä, kuinka ensimmäinen lähetetty kyselylinkki oli virheellinen ja sen kautta annetut vastaukset eivät ole tallentuneet.
Alkuperäinen uutinen sisäilmaoirekyselystä julkaistiin PAMfi-sivustolla tiistaina 28.11.