Uutinen - 01.12.2017 klo 13.21
Kansainvälinen toiminta

Vatikaanissa ay-seminaariin osallistunut Ann Selin: ”Paavi arvostaa ay-liikettä maailmanlaajuisena avainpelaajana”

PAMin puheenjohtaja osallistui paavi Franciscuksen koolle kutsumaan seminaariin. Ay-liikkeen ja vatikaanin yhteinen viesti oli, että maailma on rakennettava ihmisiä, ei taloutta varten.

”Paavin keskeisin ajatus oli, että vaikka työ on ihmisille tärkeä niin toimeentulon kannalta kuin muutenkin, ihminen ei ole olemassa työtä varten vaan työ on olemassa ihmistä varten”, kertoo paavi Franciscuksen koolle kutsumaan seminaariin osallistunut PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

Seminaarissa käsiteltiin ay-liikkeen roolia osana sosiaalisesti kestävää tulevaisuutta. Selin oli paikalla palvelualojen työntekijöiden maailmanjärjestö Uni Globalin puheenjohtajan roolissa. Hän kertoo seminaarin puhujien yhteisen viestin olleen, että maailma on rakennettava ihmisiä, ei taloutta varten. Tätä vaadittiin niin valtioilta, työnantajilta kuin kolmannelta sektorilta.

Paavi vetosi luetussa puheenvuorossaan ay-liikkeeseen, että se ottaisi globaalisti vastuun paitsi toimialakohtaisesta kehityksestä myös laajemmin sosiaalisesta kehityksestä yhteiskunnissa. Selinin mukaan seminaari toi kuitenkin esiin, että paavi arvostaa selvästi ay-liikettä maailmanlaajuisena avainpelaajana köyhyyden vähentämisessä ja ihmisten osallistamisessa yhteiskunnassa.

”Voisi ajatella, että vatikaani on aika vasemmistolainen paikka. Ilmastonmuutos, köyhyyden torjunta, syrjäytymisen ehkäisy ja muut vatikaanin esiin tuomat teemat voisivat yhtä lailla olla ay-liikkeen lausumia.”

Vatikaanin vierailuun osallistui noin 60 ammattiyhdistysjohtajaa eri puolilta maailmaa, globaalien keskusjärjestöjen edustajia, kansainvälisen työjärjestö ILO:n pääsihteeri Guy Ryder sekä paavin lähipiiriä. Paavi Franciscuksen osallistuminen peruuntui viime hetkillä, sillä hän matkusti Myanmariin ja Bangladeshiin, missä rohingya-muslimien ahdinko syvenee.

”Oli tietenkin pettymys, ettei paavi päässyt osallistumaan seminaariin, mutta Myanmarin tilanne on ymmärrettävästi tärkeämpi.”

Selin uskoo, että kokoontuminen toi synergiaetua ja että kansainvälisesti ay-liike voi tiivistää yhteistyötä muunkin kuin katolisen kirkon kanssa. Seminaarin vaikutus saattaa näkyä etenkin Latinalaisen Amerikan maissa, jotka olivat Vatikaanissa hyvin edustettuina.

”Yhteinen julkilausuttu tahtotila on nyt se, että tehdään ihmisille parempaa maailmaa.”

Seminaarin ohjelma pohjautui paavin vuonna 2015 julkaistuun Laudato Si -linjapaperiin, jonka aiheena on huolenpito yhteisestä kodistamme.