Uutinen - 30.01.2018 klo 15.18
Työehtosopimusneuvottelut

Ann Selin: Heikot palkat heikentävät työn arvostusta

PAMin Ann Selin tapasi eilen työstään innostuneita työntekijöitä Helsingissä:"Mielestäni yrityksillä ei ole varaa siihen, että todella upeasti työtään tekevät asiakaspalvelutyöntekijät turhautuvat siksi, että ansiot koetaan epäreilun alhaisiksi", hän totesi. Kuvat: Samuli Miettinen

Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin tapasi S-ryhmän hotelli- ja ravintola-alan työntekijöitä Helsingissä. Selin piti käytyjä keskusteluja antoisina. Ne toivat hänelle uutta intoa parhaillaan käytäviin työehtosopimusneuvotteluihin.

Ann Selin vieraili eilen Solo Sokos Hotelli Tornissa ja Radisson Blu Royalissa. Työpaikkavierailut ovat osa parhaillaan käynnissä olevaa PAMin kampanjaa, joissa tavataan laajasti palvelualojen työntekijöitä.

Vieraillessaan Hotelli Tornissa ja Radisson Blu Royalissa Selin tapasi paljon työstään innostuneita työntekijöitä. Hän toivoo työnantajilta ymmärtämystä työntekijöiden näkemyksiä kohtaan.

"Ihmisiä harmittaa, että työtehtävien vaativuus ei heijastu riittävästi palkkoihin. Heikkoja palkkoja tulkitaan arvostuksen puutteeksi", kertoo Selin käymistään keskusteluista työntekijöiden parissa.

"Mielestäni yrityksillä ei ole varaa siihen, että todella upeasti työtään tekevät asiakaspalvelutyöntekijät turhautuvat siksi, että ansiot koetaan epäreilun alhaisiksi", Selin toteaa.

Hotelli Radisson Blu Royalissa järjestettiin eilen keskustelutilaisuus, jossa oli paikalla joukko S-ryhmän hotelli- ja ravintola-alan työntekijöitä ja luottamusmiehiä eri toimipaikoista. Tilaisuuden myötä Selin koki, että työpaikoilla on valmiutta toimintaa, jos työehtosopimusneuvottelutilanne sitä vaatii.

"Minulle syntyi tunne, että tarvittaessa on valmiutta myös toimenpiteisiin, jos ei muuten saada sovittua säällistä sopimusta."

Sokotel Oy:n pääluottamusmies Niina Ruutinen koki liiton puheenjohtajan vierailun hyvin merkityksellisenä ja rohkaisevana.

"Oli hienoa, että Ann Selin pääsi keskellä neuvottelukiireitä tapaamaan meitä alan työntekijöitä ja oli kiinnostunut kuulemaan ajatuksiamme. Meidän työpaikoillamme yhteishenki on hyvä, jota tätä Selinin tapaaminen vain vahvisti", toteaa Ruutinen vierailusta.

PAMin aktiiviset jäsenet ja liiton henkilökunta kiertävät tämän ja ensi viikon ajan, eli viikot 5 ja 6 palvelualojen työpaikoilla. Valmiusviikkojen nimellä kulkevan kampanja tavoitteena on koota mahdollisimman paljon palvelualojen työntekijöitä yhteen keskustelemaan meneillään olevista työehtosopimusneuvotteluista.

Työpaikoilla keskustellaan parhaillaan työehtosopimusneuvotteluista PAMin valmiusviikkojen ajan.