Uutinen - 25.01.2018 klo 13.04
Palkka

Elokuvateatterialan palkkaratkaisusta neuvottelutulos

Elokuvateatterialan työntekijöiden työehtosopimus on voimassa. Palkkaratkaisusta saavutettiin neuvottelutulos. Kuva:istock photo

Elokuvateattereiden voimassaolevassa työehtosopimuksessa on sovittu, että alan palkkaratkaisusta käydään erilliset neuvottelut. Palkkaratkaisua käsiteltiin tänään PAMin ja työnantajaliiton välisessä neuvottelussa.

Elokuvateattereiden työntekijöitä koskettava työehtosopimus on voimassa 29.2.2020 saakka. Työehtosopimuksen ensimmäinen sopimusjakso on päättymässä helmikuun lopussa. Se tarkoittaa muutoksia myös nykyisiin palkkoihin.

Palvelualojen ammattiliitto PAM ja työnantajia edustava Palvelualojen työnantajat PALTA tapasivat tänään ja kävivät läpi työehtosopimuksessa sovittun palkkaratkaisun muodostumista.

”Tänään kävimme työnantajien kanssa läpi rahaan liittyvää ratkaisua. Etenimme neuvotteluissa työehtosopimuksessa sovitulla tavalla”, kertoo elokuvateattereiden työehtosopimuksesta vastaava PAMin asiantuntija Marko Lindfors.

”Neuvotteluja käytiin työnantajien kanssa asiallisesti. Lähtökohtamme oli, että ratkaisuun päästään. Saavutimme neuvottelutuloksen. Tätä neuvottelutulosta PAMin hallitus käsittelee seuraavassa kokouksessaan. Kun hallitus päättää asiasta, tiedot palkankorotuksen vaikutuksesta tiedotetaan jäsenille pikinmiten”, kertoo Lindfors.

Voimassaolevassa työehtosopimuksessa on sovittu palkkaratkaisuun liittyen sisältö, kuinka siitä sovittaessa noudatetaan erillistä laskentamallia.

”Laskentamallissa elokuvateattereiden työntekijöitä koskevat palkankorotukset määräytyvät 2017 joulukuun loppuun mennessä tiedossa olevien sovittujen työehtosopimusratkaisujen kustannusvaikutusten keskiarvon huomioon ottaen”, kertoo Lindfors ja jatkaa

”Tämä keskiarvo laskettiin Teknologiateollisuuden työntekijöitä sekä Kemian perusteollisuuden työntekijöitä koskevien työehtosopimusten palkkaratkaisujen pohjalta.”