Artikkeli - 02.01.2018 klo 13.15
Työehtosopimus

Foodorassa työskennellyt Olivier Allain: ruokalähetit tarvitsevat työehtosopimuksen

Olivier Allainin mielestä ammattiliittojen olisi pitänyt tarttua alustataloudessa työskentelevien työehtosopimuskysymykseen heti, kun uusi työn tekemisen muoto rantautui Suomeen. Kuva Liisa Takala

Olivier Allain vaatii ruokaläheteille ja muille digiajan työläisille työehtosopimuksia. Foodoralla työskennellyt ranskalaismies elää supisuomalaiselle mölkylle.

Työehtosopimus. Ruokaläheteille pitää saada työehtosopimus. Nyt he ovat pääosin itsensätyöllistäjiä, joille ei makseta esimerkiksi sairauslomapäivistä palkkaa. Päädyin Foodoraan lähetiksi ja tiimivetäjäksi ystäväni kehotuksesta, ja hän kannusti minua ryhtymään jopa luottamusmieheksi. Pian ymmärsin, että alan työolot paranevat vain tessillä.

Turhautuminen. Pelkään, että liitot jäivät junasta, koska eivät tarttuneet alustatyöhön heti, kun se rantautui Suomeen. Olin yhteydessä PAMiin, jotta lähettien työehtosopimusasia saataisiin kuntoon. Kävimme hyviä keskusteluja. Tiedustelin monta kertaa, miten asia etenee. Minulle vastattiin, että prosessi on hidas. Tämä oli turhauttavaa.

Ymmärrys. Monet ruokalähetit ovat muita kuin EU-kansalaisia, joten he ovat riippuvaisia oleskelu- ja työluvistaan. Järjestäytyminen tuntuu uhalta Suomessa pysymiselle. Ruokalähetin työ on ponnistuslauta suomalaiseen työelämään, eivätkä ulkomailta tänne muuttavat halua riskeerata sitä. Ymmärrän heitä.

Ranskalaisuus. Kotimaassani Ranskassa ruokalähettifirmojen työntekijät ovat marssineet kadulle vaatimaan parempia työoloja. On vaikea kuvitella, että Suomessa tapahtuisi näin. Kyse ei ole siitä, että työehdot olisivat Ranskassa huonommat. Kyse on kulttuurierosta ja perinteestä, joka on peräisin sukupolvien takaa.

Mölkky. Elän, syön ja hengitän mölkkyä. Minulla on yritys, joka vie mölkkytuotteita Ranskaan. Minulta kysytään tietysti, että miksi ei petankki. Syy löytyy taustastani: olin ennen matematiikan opettaja, ja numerot kiehtovat minua. Lisäksi mölkyssä viehättää sen tasavertaisuus: sitä voi pelata, vaikka olisi pyörätuolissa. Mölkky on kaikille.

Päivitetty 3.1.2018 klo 17:20: Korjattu otsikkoa, joka virheellisesti kertoi, että Olivier Allain olisi Foodoran luottamusmies. Todellisuudessa Allain ei tällä hetkellä tee työtunteja Foodoralle ja eikä ole toiminut yrityksen luottamusmiehenä.

Kirjoittanut: Solja Virkkunen