Uutinen - 15.01.2018 klo 09.25
Työehtosopimusneuvottelut

Ravintoloiden, kauppojen ja kiinteistöpalvelualan työsuhteen ehtoja puidaan tällä viikolla

Tiivis työehtosopimusneuvottelujen viikko pyörähtää tänään käyntiin matkailu- ja ravintola-alan työehtosopimusneuvotteluilla. Kaupan alalla neuvotellaan tiistaina ja loppuviikolla, kiinteistöpalvelualalla keskiviikkona.

Matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluita koskevat työehtosopimusneuvottelut jatkuvat maanantaina iltapäivällä klo 14 alkaen. Kaupan alan neuvottelut jatkuvat tällä viikolla tiistaina klo 17. Lisäksi kaupan pienet neuvottelukunnat kokoontuvat torstaina ja perjantaina. Kiinteistöpalvelualan neuvottelupäivä on suunnitelman mukaan keskiviikko. Kaikilla kolmella isolla toimialalla neuvottelut avattiin jo viime viikolla.

Myös pienten toimialojen neuvottelupöytiin on sovittu tapaamisia. Golf-ala jatkaa viime viikolla startanneita neuvottelujaan tiistaina ja uudemman kerran perjantaina. Apteekkien ja Suomen Kansallisteatterin palkkoja ja työehtoja puidaan tiistaina ja Suomen Kansallisoopperan perjantaina.

Liiton hallitus kokoontuu tiistaina Helsinkiin pohtimaan työehtosopimusneuvottelujen tilannetta. Liiton neuvottelijat saavat evästystä myös kolmelta sopimusalatoimikunnalta. Kaupan sopimusalatoimikunta kokoustaa torstaina, matkailu- ja ravintola-alan ja kiinteistöpalvelualan sopimusalatoimikunnat perjantaina. Sopimusalatoimikunnat ovat hallituksen apuelimiä, jotka aikanaan esittävät hallitukselle neuvottelutuloksen hyväksymistä tai hylkäämistä.

Meneillään on liittokohtainen työehtosopimuskierros, eli palkankorotuksista ja työsuhteen ehdoista neuvottelevat työntekijä- ja työnantajaliitot eivätkä keskusjärjestöt. Tällä viikolla PAMin neuvotteluosapuolina ovat Matkailu-ja ravintolaopalvelut MaRa, Kaupan liitto, Palvelualojen työnantajat PALTA, Apteekkien työnantajaliitto ja Suomen Teatteriliitto.