Artikkeli - 13.02.2018 klo 08.45
Työttömyysturva

Nuori työtön Eetu Pesu: ”Enkö saisi valita uutta, mua itseäni kiinnostavaa alaa?”

Pesu voitti Suomen toiseksi parhaan rumpalin tittelin vuoden 2014 Battle of Drums -kilpailussa. Kuvat: Marja Seppälä

Eetu Pesu, 25, rakastaa rumpujen soittoa ja tahtoisi tehdä siitä ammatin. Hallituksen suunnitelmissa on saada Eetu Pesun kaltaiset töihin aktiivimallin avulla.

Aamukymmeneltä Eetu Pesu, 25, herää kerrostaloyksiössään Kouvolan keskustassa ja keittää aamuteet. Kahvia hän ei juo, vaikka onkin kahvilayrittäjäperheestä. Vuorokausirytmi on viime aikoina kääntynyt työssäkäyntirytmiin nähden päinvastaiseksi, mutta nyt Pesu yrittää tarttua itseään niskasta. Yhdentoista maissa hän suuntaa lenkkipolulle Jari Sarasvuon ääni korvissaan. Tosin vain toinen nappi on korvassa, jotta Pesu pysyy avoimena ympäristölle. Sarasvuon aamulenkkiohjelma on motivoinut.

”Ohjelmaa voi kuunnella vain kello kahteentoista asti, joten mun pitää lähteä lenkille ennen sitä. Se tuo hyvää rytmiä.”
Sarasvuon kuunteleminen on auttanut Pesua muutenkin. Liikemies saarnaa muun muassa siitä, että turha negatiivisuus kannattaa siivota elämästään pois. Niin Pesukin yrittää elää – pitämällä positiivisuuden mielessään ja elämällä hetkessä.

”Jarin tekemä sisältö rohkaisee mussa 'one day or day one, you decide' -ajatusmaailmaa. Mä yritän ottaa joka päivä aina yhden asian ja hoitaa sen alta pois.”

Olemme tulleet yhteen Eetu Pesun lempikahviloista, joka suosii pienpaahtimoiden tuotteita. Hän viettää usein päiviään kahvilassa yksin tai ystävien seurassa. Paikan täyttää iloinen puheensorina ja palvelu on mutkattoman ystävällistä. Pesu kertoo, että hän valitsee asiointipaikkansa usein sen perusteella, millainen ilmapiiri siellä on.

Eetu Pesu 15-vuotiaana, jolloin hän teki päätöksen lähteä opiskelemaan turvallisuusalan perustutkintoa. Kuva: Eetu Pesun kotialbumi

”Kyllä mä katson tarkkaan, onko kassan takana olevilla hyvä meininki. Asiakaspalvelun laatu on mulle tärkeää.”

Pesu työskenteli vartijana vielä viime kesään asti. Tai oli vartiointiyrityksen palkkalistoilla, sillä hän joutui jäämään sairauslomalle noin vuoden työskentelyn jälkeen.

”Se homma ei vain sopinut mulle, siinä oli ihan liikaa stressiä. Ihmisten kyttääminen ei sovi mun luonteelle ollenkaan.”
Hän kertoo päättäneensä lähteä opiskelemaan turvallisuusalan perustutkintoa 15-vuotiaana Kouvolan ammattioppilaitokseen. Opiskelujen aikana hän sairastui masennukseen, mikä hidasti valmistumista.

"Osasto-opettajalle iso kiitos, että sain koulut tehtyä. Opettaja kertoi mulle, mitä mun pitää tehdä valmistuakseni ja varmisti vielä, että sain opintoni päätökseen.”

Vartiointialalle Pesu ei enää aio palata. Hän on saanut lääkärinkin vakuutettua siitä, että vartiointialaan liittyvä stressi ei ole hänelle hyväksi. Työt vielä hoituivat joten kuten, mutta muu elämä ei sitten enää hoitunutkaan. Pesu on oikeutettu vakuutusyhtiön uudelleenkoulutustukeen, mutta vakuutusyhtiön mielestä Pesun kannattaisi käyttää tuki syventääkseen osaamistaan turva-alalla. Eetu Pesun mielestä se on rahojen hukkaan heittämistä.

Enkö siis saisi valita uutta, mua itseäni kiinnostavaa alaa?

”Turva-ala ei kiinnosta oikeastaan ollenkaan. Miksi minua pitäisi rangaista siitä, että tein 15-vuotiaana huonon päätöksen? Enkö siis saisi valita uutta, mua itseäni kiinnostavaa alaa?”

Kouvolan keskustan liepeillä on melkein purkukunnossa oleva kerrostalo. Sinne Eetu Pesu suuntaa viiden jälkeen, kun lähellä olevat yritykset ovat sulkeneet ovensa eikä rumpujen pärinä enää häiritse työntekijöitä tai asiakkaita. Pesu on soittanut rumpuja 14 vuotta, siis yli puolet elämästään. Nyt hän tahtoisi tehdä intohimostaan ammatin. Viime kesänä hän pääsi soittamaan räppäri Nikke Ankaran bändiin ja sai vahvistusta musiikkihaaveilleen. Se, että pääsi kiertämään niin menestyneen artistin kanssa, toi paljon lisää itseluottamusta. Myös musiikkialan kilpailuissa menestyminen on vahvistanut uskoa siihen, että musiikki voisi olla hänen alansa.

”Toivoisin pääseväni opiskelemaan Metropolia-ammattikorkeaan pop/jazz -linjalle. Toisaalta mua vähän mietityttää se, että pakotetaanko mut johonkin muottiin siellä.”

Muotteihin pakottaminen ahdistaa Pesua muutenkin kuin opiskeluja ajatellen. Esimerkiksi passiivisen työttömän muottiin hän ei tahdo, vaikka joskus laiskaksi itseään kuvaileekin – esimerkiksi hammaslääkärin varaamisessa hän on ollut harmillisen saamaton, mutta nyt aika on varattu, sekin Jari Sarasvuon tuella.

”Sarasvuo sanoo, että suuret asiat eivät toteudu, jos pienet asiat jäävät tekemättä.”

SAK:n järjestämässä Senaatintorin mielenosoituksessa työttömien aktiivimallia vastaan kaikuvat hallituksenvastaiset huudot. Eetu Pesulla on päässään PAMin punainen pipo. Moni tuttukin on saapunut paikalle.

Aktiivimallissa nuoren miehen mielestä on huonoa se, että syy työttömyydestä jätetään yksilölle itselleen. Siksi hänkin saapui helmikuun alun mielenosoitukseen. Tiettyjen alojen työvoimapulaa ei hänen mielestään olisi, jos alojen työehdot ja palkkaus olisivat kunnossa.
Aktiivimalli vie Pesun mukaan epätasa-arvoisempaan asemaan. Hän on itse kotoisin pieneltä paikkakunnalta Luumäeltä. Siellä ei työpaikkoja yksinkertaisesti ole, vaikka yrittäisi olla kuinka aktiivinen.

Vuoden vaihteessa voimaan tullut aktiivimalli velvoittaa työtöntä tekemään esimerkiksi 18 tuntia työtä 65 arkipäivän tarkastelujakson aikana, tai tukea leikataan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että työttömän tulisi työskennellä täysipäiväisesti noin viikon verran kolmessa kuukaudessa. Muun muassa ammattiliitot PAM mukaan lukien ovat olleet vahvasti aktiivimallia vastaan.
Ministeri Kai Mykkänen kirjoitti viime vuoden lopussa Helsingin Sanomiin mielipidekirjoituksen, jossa hän otti kantaa siihen, että työttömän tulisi muuttaa sinne, missä työtä on. Eetu Pesu on tästä eri mieltä.

”Mä kävin vartiointialan töissä Haminassa. Ajoin omalla autolla tunnin suuntaansa yhdellä Suomen huonoimmista teistä silmät ihan ristissä. Se oli aika vaarallista hommaa", Pesu sanoo ja pudistaa päätään.

”Lisäksi mun työpaikalla eivät asiat olleet todellakaan hyvin, ja voin siellä huonosti. Enkä mä halunnut muuttaa työn perässä Haminaan, jotta työmatka olisi lyhyempi. Mun kaverit ja muu elämä on Kouvolassa. Miksi mun pitäisi elää vain työtä varten?”

Miksi mun pitäisi elää vain työtä varten?

Pesu ei ajattele, että työttömänä oleminen tarkoittaisi kotona makoilua, ja itse hän ei ehdi sitä juuri tekemäänkään. Muun muassa PAMin nuorisovaliokunta ja satunnaiset musiikkiin liittyvät työt pitävät hänet kiireisenä. Kotona aika kuluu Youtube-videoita katsellessa. Oppimismielessä, sillä Pesu haluaisi aloittaa oman kanavan pitämisen, kunhan vain pääsee ujoudestaan eroon ja saa mietittyä tarkkaan, mitä hän haluaa sanoa. Nyt hän on harjoitellut jo sisällöntuotantoa tekemällä videoita sosiaalisen median palvelu Snapchatiin. Videoiden lataaminen kaikkien nähtäväksi jännittää Pesua.

”Mä olen joutunut vääntämään niin paljon erilaisten ihmisten kanssa somessa, etten ihan aina jaksa. Toisaalta mä haluan kyllä rikkoa rajoja, ottaa kantaa ja olla mukana politiikassa. Ehkei silloin voi olettaa, ettei ärsyttäisi. Ja jos mä haluan lyödä itseni niin sanotusti läpi somessa, niin kaipa kritiikkiäkin tarvitsee vähän sietää.”

.Eetu Pesu ikuistaa Snapchatiin muun muassa ajatuksiaan, joita hänelle nousee mieleen lenkkimatkan aikana.

Kun Pesulta kysyy, kuinka kauan hän aikoo olla työttömänä, hän vakavoituu.

”Kyllä mä haluaisin mennä töihin ja olla osa tätä järjestelmää. Mutta musta tuntuu, että musiikkialaa ei ajatella oikeina töinä, vaikka esimerkiksi rumpujen soittoa tarvitsee harjoitella tosi paljon. Ja musiikkialalla tarvitsee olla tosi paljon suhteita, että helppoa työnteko ei siellä tule olemaan. Se on vähän surullista, että sillä kenet tuntee, on niin paljon merkitystä.”

Pesu kertoo, että hänellekin on vaikeaa tunnustaa olevansa työtön. Eniten työttömyydessä rassaa se, ettei hänellä ole työn tuomaa tiivistä yhteisöä ympärillään. Välillä myös ympäristön asenne ärsyttää, sillä ihmiset ajattelevat, ettei hänen elämänsä ole kunnossa juuri työttömyyden takia.

”Suomalaiset ovat sellaisia, että ne puhuu joko säästä tai työstä. Se kai meissä on vikana.”

Tulevaisuus on Pesulla vielä auki. 18 tunnin velvollisuutensa hän on ajatellut kattaa musiikkialalle tekemillään hommilla. Hän on yrittänyt selvittää uudelleenkouluttautumismahdollisuuksiaan, mutta paikallisesta TE-toimistosta ei juurikaan ole löytynyt apua. Muutamalle TE-toimiston järjestämälle pikadeittikurssille hän on osallistunut. Niissä työnantajat pikahaastattelevat mahdollisia työntekijöitä. Vielä ei ole töiden suhteen tärpännyt, eikä siellä musiikkialan työntekijöitä usein haetakaan.

Mielenosoitus on päättymäisillään, seisomme Senaatintorin laidalla ja puhumme aktiivimallista. Eetu Pesu on lähdössä takaisin Kouvolaan SAK:n järjestämällä ilmaiskyydillä. Hän on iloinen siitä, että niin paljon ihmisiä ilmaantui mielenosoitukseen.

”Monia mun ikäisiä ei kiinnosta politiikka. Mut niitä kiinnostaa kuitenkin se, tippuuko vaikka niiden työttömyyskorvaus. Kannattais varmaan äänestää, jos ei haluaisi, että tällaiset lait menee läpi.”

Pesu osallistui perjantain 2.2. mielenosoitukseen Senaatintorilla. ”Moni arvosteli sitä, että miksi mesottiin vasta sitten, kun laki tuli voimaan. Mun mielestä parempi myöhään kuin ei milloinkaan.” Kuva: Jukka Rapo

Otsikkoa muokattu 13.2.2018 kello 10:30

Teksti: Lotta Jokinen