Uutinen - 08.02.2018 klo 12.32

PAMin Ann Selin ja #MeToo globaalista näkökulmasta 9.2.

Seminaaria voi seurata reaaliajassa YouTubessa perjantaina 9.2. klo 13-14.30 (suomen aikaa). Kuva: Union to Union

Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin osallistuu huomenna Tukholmassa pohjoismaiseen paneliin, jonka teemana on "#MeToo - Pohjoismaisia järjestäytymisen välineitä globaalista näkökulmasta".

Pohjoismaiden ammattilittojen edustajat kokoontuvat keskustellaakseen seksuaalisesta häirinnästä työelämässä, mutta myös miettimään kuinka voisi kehittää tasa-arvoa työpaikoilla järjestömielessä.

Keskusteltavaa on riittävästi, ja panelistit pohtivat juuri #metoo -kampanjan kautta pinnalle nousseita asioita, ja erityisesti työlelämässä esiintyvää häirintää, ja miten hiljaisuuden kulttuuri voisi rikkoa.

Alustajaksi seminaariin on pyydetty Sharan Burrow, joka kertoo uudesta ILO-sopimuksesta seksuaalista häirintää vastaan. Tarkoitus on keskustella siitä, miltä tilanne näyttää globaalisti, eri pohjoismaissa ja mikä AY-liikkeen rooli on tasa-arvotyössä. Panelistit käyvät keskustelua #Metoo - kampanjan tiimoilta, eli miten metoo-asioita priorisoidaan AY-liikkeessä eri pohjoismaissa. Tärkeä kysymys on myös, voiko käyttää työehtosoipimusta ongelman ratkaisuun?

Paneliin osallistuvat PAMin ja UNI Globalin puheenjohtaja Ann Selin, TCO:n puheenjohtaja Eva Nordmark (Ruotsi), Norjan LO:n puheenjohtaja Peggy Hessen Folsvik sekä Saco-förbundet Jusek toiminnanjohtaja Magnus Hedberg. Keskustelun moderoijana toimii Kristina Henschen, Union to Unionin päällikkö.

Seuraa seminaaria reaaliajassa
Seminaaria voi seurata reaaliajassa YouTubessa perjantaina 9.2. klo 13-14.30 (suomen aikaa). Seminaarikieli on ruotsi.

PAM on aktiivisesti mukana seksuaalisen häirinnän vastaisessa työssä palvelualoilla
Seksualinen häirintä on tasa-arvo ongelma sekä rakenteellinen ongelma. Seksismin kitkeminen vaatii kuitenkin pitkäjänteistä työtä ja yhdessä tekemistä alan toimijoiden kanssa PAM on todennut. Siksi PAM on ollut mukana yhteiskumppanina monessa häirintäkampanjoissa.

Hotelli-, ravintola- ja cateringalalla sekä turismin parissa työskentelevät kohtaavat työssään usein seksuaalista häirintää. PAMin vuonna 2015 tekemässä kyselyssä n. 50 % kaikista matkailualan työntekijöistä olivat kokeneet seksuaalista häirintää asiakkaan taholta (yleisintä nuorempien työntekijöiden ja tarjoilu- ja baarihenkilökunnan joukossa). Alan Pohjoismaiset järjestöt aloitti kampanjan seksuaalista häirintää vastaan ennen joulut 2017. Kampanjan tavoitteena oli kulttuuri, jossa häirintään on nollatoleranssi. Kampanjan toteutti Pohjoismaisen hotelli-, ravintola, catering- ja turismialan työntekijöiden unioni NU HRCT, johon PAM kuuluu. Lisätietoja saa täältä.

Raportti, joka kertoo seksuaalisesta häirinnästä matkailualalla Pohjoismaissa julkaistiin pari vuotta sitten. Raportti löytyy suomeksi täältä.

PAMin jäsenselvityksessä (2017) myös kaupan alan ammattilaiset joutuvat kohtaamaan päivittäin työssään epäasiallista käytöstä, mukaan lukien seksuaalista häirintää. Kaupan liitto, työ- ja elinkeinoministeriö, Työelämä 2020-hanke, Palvelualojen ammattiliitto PAM sekä Päivittäistavarakauppa ry halusivat Ollaan ihmisiksi -kampanjalla herätellä kuluttajat miettimään omaa rooliaan alalla työskentelevien työntekijöiden työhyvinvoinnin edistämisessä. Lue lisää täältä.

Teksti: Marie Sandberg-Chibani