Uutinen - 12.02.2018 klo 12.08
Matkailu

Seliniltä tukea koulujen kesälomien siirrolle

PAM ry tukee lämpimästi kesälomien siirtoa, sillä toteutuessaan uudistus toisi kaivattua potkua matkailuelinkeinon kehittämiseen, PAMin puheenjohtaja Ann Selin kirjoitti Helsingin Sanomissa lauantaina 11.2. julkaistussa mielipidekirjoituksessaan

Ajatus koululaisten kesälomien siirrosta herää eloon säännöllisin väliajoin. Viime viikolla aihe nousi keskusteluun Södrä Finlands rektorsföreningenin eli rehtorien käynnistämänä. Yhdistys esitti, että peruskoulujen ja lukioiden kesälomia siirrettäisiin parilla viikolla eteenpäin. Elinkeinoministeri Mika Lintilän käynnisi jo viime vuoden puolella siirrosta selvityksen, joka valmistunee tämän kevään aikana.

Ann Selin totesi kirjoituksessaan, että vaikka yhä useamman aikuisen kesäloma ajoittuu elokuulle, suomalaisten matkailu kotimaassa vähentyy merkittävästi koulujen alettua syksyllä, Hänen mukaansa tästä on tullut yksi kansainvälisen matkailun kehittämisen este, sillä tällöin monet matkailukohteet ja -palvelut supistavat aukioloaikojaan tai sulkeutuvat kokonaan. Niinpä ulkomailta tulevat matkailijat päätyvät Suomen sijasta esimerkiksi Venäjälle, Viroon tai Ruotsiin, joissa lomakausi ja matkailusesonki päättyvät vasta elokuun lopulla.

"Kotimainen kysyntä pitäisi saada kesällä jakautumaan tasaisemmin, jotta sitä vielä elokuussakin riittäisi. Näin syntyvä kysyntä turvaisi sen, että palveluita on tarjolla myös ulkomaisille turisteille", Selin kirjoitti.

"Matkailu työllistää ympäri Suomea, joten kesäsesongin pidentämisellä olisi kerrannaisvaikutuksineen suuri merkitys koko maan työllisyydelle ja taloudelle", Selin päätti kirjoituksensa.