Uutinen - 12.02.2018 klo 10.02
Työehtosopimusneuvottelut

Tiiviiden neuvottelujen viikko

Turussa melkoinen joukko PAMin jäseniä kävi kertomassa kaikelle kansalle, kenestä puhutaan, kun puhutaan palvelualojen työntekijöistä.

Keskustelu PAMilaisten työntekijöiden työehtojen parantamista eri työnantajaliittojen kanssa jatkuu tiiviinä koko tulevan viikon. Kaupan neuvotteluissa vedettiin eilen sunnuntaina pitkä maraton istunto. Valmista ei kuitenkaan vielä tullut. PAMin hallitus oli lauantaina huolissaan kiinteistöpalvelualan tilanteesta.

PAMin ja Kaupan liiton neuvottelijat istuivat eilen sunnuntaina koko päivän etsimässä ratkaisuja kaupan alan työntekijöiden työehtoihin. Iltamyöhällä puheenjohtaja Ann Selin totesi, että päivän mittaan neuvotteluissa kyllä edistyttiin, mutta lopullinen ratkaisu vaatii vielä työtä – sen verran paljon on jäljellä avoimia asioita.

Kaupan alan neuvotteluja jatketaan torstaina 15.2.

PAMin hallitus oli koolla lauantaina 10.2. kuulemassa eri alojen edistymisestä. Se oli erityisen huolestunut kiinteistöpalvelualan tilanteesta ja se totesi olevansa valmis nopeaankin päätöksentekoon, jos neuvotteluasetelmissa ei tapahdu selvää muutosta. Neuvottelut ovat olleet paussilla toissa viikon torstaista lähtien. Tuolloin julistettu ylityökielto jatkuu myös alalla yhä. Maanantai-aamuna ei seuraavaa tapaamista oltu vielä sovittu.

Nokian Citymarketissa työntekijät lopettivat lauantaina puolenpäivän aikaan työnteon pariksi minuutiksi vauhdittaakseen neuvotteluja ja kertoakseen asiakkaillekin, mistä oikeastaan on kysymys. Myös Turussa ja Helsingissä PAMin aktiivit olivat liikkeellä julkisilla paikoilla. Voit katsoa videon Nokian tapahtumista tästä.

PAMin toiseksi suurimman sopimusalan majoitus-, ravitsemis- ja vapaa-ajan palveluiden neuvotteluja jatketaan keskiviikkona. Apteekin työntekijöiden työehdoista neuvotellaan maanantaina. Alkuviikolla neuvotteluja käydään PAMin sopimusalojen työntekijöiden työehdoista call centereissä ja Kansallisteatterissa. Loppuviikolla vuorossa on Avecran ja huvipuistojen neuvottelut.

PAMin hallitus kokoontuu perjantaina arvioimaan tilannetta. Myös sopimusalatoimikuntia on kutsuttu koolle. Ne koostuvat pääasiassa alan luottamusmiehistä. Sopimusalatoimikunnat ovat PAMin neuvottelijoiden tukena ja käsittelevät työnantajaliiton kanssa neuvotellun neuvottelutuloksen ennen PAMin hallitusta. Se päättää lopullisesti sopimusten hyväksymisestä.

Työehtosopimukset umpeutuivat tammikuun 31. päiviä. Sopimuksetonta tilaa on jatkunut jo kohta kaksi viikkoa. Muiden ammattiliittojen neuvottelemilla suurilla sopimusaloilla työehtosopimukset alkavat olla valmiina. Aivan viime viikon lopulla muun muassa kunta-alalla saatiin neuvoteltua neuvottelutulos.

12.1. klo 14.27 muokattu juttua. Lisätty kolmanteen kappaleeseen siitä pois tipahtanut PAMin hallitukseen kokouksesta kertova teksti: "Se oli erityisen huolestunut kiinteistöpalvelualan tilanteesta..."

Poistettu maanantain neuvottelutapaamisten joukosta Kansallisoopperan neuvottelut, jotka onkin peruttu maanantailta.