Uutinen - 02.02.2018 klo 13.40
Työttömyysturva

Työttömät saivat tuhansien ihmisten äänen Senaatintorilla

Senaatintori täyttyi pamilaisista ja muista mielenosoittajista perjantaina. Kuva: Jukka Rapo

Arviolta yli 10 000 ihmistä kokoontui Helsingin Senaatintorille puolustamaan työttömiä perjantaina. Myös sadat pamilaiset rummuttivat hallituksen ns. aktiivimallille täystyrmäyksen.

Helsingin Senaatintori täyttyi perjantaina työttömyysturvan leikkaamista vastustavista ihmisistä, kun #Äänityöttömälle -mielenosoitus kokosi yhteen hallituksen ns. aktiivimallia vastustavaa kansaa. Järjestäjänä toimineen SAK:n ja poliisin mukaan osallistujia oli yli 10 000, ja lisää seurasi tapahtumaa verkkolähetyksen kautta ja sosiaalisessa mediassa. Pamilaisia oli saapunut eri puolilta Suomea vähintäänkin satoja.

Parisataa pääkaupunkiseudulta saapunutta pamilaista kokoontui Hakaniemeen ennen mielenosoituksen alkua, ja he marssivat yhdessä muiden ammattiliittojen jäsenten ja joukkoon liittyneiden muiden ihmisten kanssa Senaatintorille huutaen muun muassa "hallitus feikkaa, työttömiltä leikkaa!". Kun kulkue oli perillä noin varttia vaille 11, alkoivat tori ja viereiset Tuomiokirkon portaat täyttyä, ja PAMin teltan luona odotti jo suurempi joukko muualta Suomesta saapuneita pamilaisia. Jaossa oli muun muassa ämpäreitä, joiden avulla mielenosoittajat saattoivat pitää ääntä.

Pohjoismaiden teollisuustyöntekijät Nordic IN -järjestön pääsihteeri Reijo Paananen aloitti tilaisuuden kertomalla lavalta, että tarkoituksena on antaa ääni työttömille ja tuki kansalaisaloitteelle, joka vaatii työttömyysturvaa leikkaavan ja puutteellisesti valmistellun aktiivimallin kumoamista. Aloite on saanut tähän mennessä jo yli 140 000 allekirjoitusta, ja niin Paanasen kuin seuraavaksi puhuneen SAK:n puheenjohtajan Jarkko Elorannan mukaan se ansaitsee kunnon käsittelyn eduskunnassa. Viesti saa torin yleisön metelöimään innostuneesti viereisen Valtioneuvoston linnan suuntaan.

"Kikyn vastainen ja epäoikeudenmukainen"

"Tänään työttömän ääni näkyy ja kuuluu", Eloranta totesi puheenvuorossaan.

"Työntekijäjärjestöt tekivät raskaan kilpailukykysopimuksen. Sen yhtenä ehtona oli, ettei työttömyysturvaa enää lisää leikata. Ja aktiivimalli tekee niin. Sopimuksia on kunnioitettava ja työttömyysturvan leikkauksesta on luovuttava", hän sanoi. "Työttömille pitää saada oikeudenmukainen, ihmisarvoinen kohtelu tässä maassa."

Seuraavaksi näytettiin video, jossa neljä työtöntä kertoi, mistä kaikesta he voisivat joutua arjessaan luopumaan, jos leikkaus toteutuu. Sitten hallitus- ja oppositiopuolueiden edustajat väittelivät aktiivimallista ja työttömyysturvasta yleensäkin.

Hallituspuolueiden kokoomuksen ja keskustan kansanedustajat Juhana Vartiainen ja Katri Kulmuni puolustivat mallia siksi, että heidän mielestään sen voidaan ennakoida vähentävän työttömyyttä. Kulmuni myös muistutti, että hallitus on helpottanut esimerkiksi yrittämistä ja opiskelua työttömyysturvalla ja että työllisyys on ollut viime ajat nousussa. Sen sijaan opposition vasemmistoliiton, SDP:n ja vihreiden puheenjohtajat Li Andersson, Antti Rinne ja Touko Aalto kritisoivat aktiivimallia tiukasti. Kaikki kolme pitivät sitä epäoikeudenmukaisena, koska työtön ei välttämättä pysty itse vaikuttamaan siihen, joutuuko leikkauksen kohteeksi, jos työtä tai työllistämistoimenpidettä ei vain löydy. Kolmikko kaipasi mieluummin lisää panoksia siihen, että työvoimapalvelut voisivat yksilöllisesti auttaa työttömiä työllistymisessä - ja että työpaikkoja ylipäänsä olisi tarjolla. Tämä viesti sai yleisössä innokkaamman vastaanoton kuin hallituksen edustajien puheet.

Ennen runo- ja musiikkiesitystä kuultiin vielä esittely SAK:n omasta ns. kannustavasta työllistymismallista. Siinä työttömän olisi paremmin mahdollista itse vaikuttaa siihen, ettei joutuisi karenssien kohteeksi. Koko karenssijärjestelmää yksinkertaistettaisiin, ja lisäksi SAK:n mielestä jatkossa jokaisen työtunnin pitäisi pidentää ansioturvan kestoa, SAK:n työttömyysturvan kehittämishankkeen hankepäällikkö Saana Siekkinen kertoi.

Vaihdettu uutisen pääkuva ja lisätty kuvakaruselliin kuvia Senaatintorin tunnelmista klo 15.20.

Tunnelmia #Äänityöttömälle-mielenosoituksesta (kuvat Jukka Rapo)

Teksti: Tuomas Lehto