Uutinen - 22.03.2018 klo 16.09

Huvi-, teema- ja elämyspuistoihin uusi työehtosopimus

PAM ja työnantajien Matkailu- ja Ravintolapalvelut ovat sopineet Huvi-, teema- ja elämyspuistojen työntekijöiden uudesta työehtosopimuksesta. Hiukan yli 2-vuotisen sopimuksen aikana palkkoja korotetaan ensimmäisenä vuonna 1,8 ja toisena vuonna 1,7 prosenttia.

Palvelualojen ammattiliitto PAMin hallitus hyväksyi keskiviikkona 21.3. saavutetun neuvottelutuloksen huvipuistotyöntekijöiden työehtosopimuksesta.

Sopimuskausi on 1.2.2018 – 31.3.2020. Sopimuksen mukaan henkilökohtaisia ja taulukkopalkkoja korotetaan 1.5.2018 1,8% ja 1.5.2019 1,7%.

Huvi-, teema- ja elämyspuistoissa on paljon kausityöntekijöitä. Uudessa työehtosopimuksessa rajoitetaan työpaikkakohtaisen sopimuksen tekemistä yksittäisen työntekijän kanssa työsopimusta solmittaessa. Jatkossa työsopimuksen solmimisen edellytyksenä ei voi olla työpaikkakohtaisen sopimuksen tekeminen eikä työpaikkakohtainen sopimus voi olla osa työntekijän työsopimusta. Työnantajan aloitteesta tehtävä työpaikkakohtainen sopimus voidaan tehdä työntekijän kanssa vasta koeajan päätyttyä lukuun ottamatta työaikajärjestelmää ja kokonaisia henkilöstöryhmiä koskevia sopimuksia.

Alkoholilainlain muutosten vaikutus huomioidaan palkkaryhmisstä. Sopimus selkeyttää muun muassa koeaikasäädöksiä.

Huvi-, teema- ja elämyspuistojen työehtosopimus on yleissitova, eli sitä on noudatettava kaikissa huvi-, teema- ja elämyspuistojen työntekijöiden työsuhteissa.

Sopimuksen piirissä on noin 800 työntekijää.Enemmän ja tarkempaa tietoa työehtosopimuksen muutoksista täältä.