Artikkeli - 13.03.2018 klo 13.22
Työehtosopimus

Tiina Kuusisto luottaa tessiin - ei hurlumheitä työelämään!

Kun Juveneksen pääluottamusmies Tiina Kuusisto ei ole kiinni luottamustehtävissä, harrastaa hän ulkoilua miehensä kanssa. Kuva: Annina Mannila

Juvenesin pitkäaikainen pääluottamusmies Tiina Kuusisto kertoo, että tessit tuovat hänelle turvaa maailman myllerryksessä. Hän haluaa pitää huolta myös niistä, jotka eivät itse pysty tai uskalla puolustautua.

Turva. Työehtosopimukset tarkoittavat minulle turvaa ja pelisääntöjä. Jos työehtosopimuksia ei olisi, menisi koko touhu ihan hurlumheiksi.

Jaksaminen. Työehtosopimuksilla varmistetaan muun muassa työntekijöiden jaksaminen. Työtuntimäärä-, loma- ja työaikasäädöksillä turvataan se, että työstä pystyy palautumaan. Työnantajallekin on hyötyä työntekijästä, joka on hyvässä kunnossa ja tyytyväinen työhönsä.

Ystävyys. Luottamustehtävissä toimiminen on tuonut minulle ystäviä ympäri Suomea. Kuulun muun muassa matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajanpalveluiden sopimusalatoimikuntaan. Monet sopimusalatoimikunnan jäsenet tuntevat toisensa jo vuosien takaa ja siksi toimikunnan kokoontuessa tuntuu kuin olisi ystävien seurassa. Meitä yhdistää kiinnostus samoihin asioihin.

Uskallus. Moni ei uskalla pitää puoliaan. Silloin tarvitaan joku, joka avaa suunsa muidenkin puolesta. Olen kuullut monen miettivän ääneen, että uskaltaako liittoon liittyä. Silloin minä tokaisen, että onhan se työnantajakin monesti järjestäytynyt. Olen itse sitä mieltä, että mitään ei koskaan saada aikaiseksi ilman toimintaa.

Lapsenlapset. Silloin, kun en häärää sopimusalatoimikunnassa tai Nokian kaupungin luottamustehtävissä, keskityn olemaan isoäiti kahdelle lapsenlapselleni. Olen myös ulkoilmaihmisiä, joten vaellan paljon mieheni kanssa.

Kirjoittanut: Lotta Jokinen