Uutinen - 12.04.2018 klo 15.12
Työttömyysturva

Aktiivimalliin pieni lievennys ja TE-palveluihin lisää rahaa kehysriihestä

Aktiivimallia vastustettiin mielenosoituksessa Helsingissä helmikuussa. Kuva: Jukka Rapo

Työttömyysturvan aktiivimallia kohtuullistettiin hallituksen kehysriihessä hieman, kun jatkossa aktiivisuudeksi voidaan laskea myös mm. ammattiliiton tai kansalaisjärjestön järjestämiä koulutuksia. Työvoimapalveluihin aiotaan palkata lisää väkeä. Itse aktiivimalli ja sen lähtökohdan epäreiluus kuitenkin pysyvät.

Maan hallitus päätti tämänviikkoisessa ns. kehysriihessään, että työttömyysturvan aktiivimallin ongelmia paikataan kahdella tavalla: lisäämällä työvoimapalvelujen resursseja ja laajentamalla koulutusvaihtoehtoja, jotka hyväksytään mallin aktiivisuusehtoa täyttämään.

ELY-keskukset ovat arvioineet lisähenkilöstötarpeeksi yhteensä 206 henkilötyövuotta, mikä tarkoittaa vuoden 2018 lisätarpeeksi arviolta 11,2 milj. euroa. Tämän määrärahan hallitus päätti myöntää.

Hallituksen tiedotteen mukaan määritelmää aktiivimallin mukaiseksi aktiivisuusehtoa kerryttäväksi työvoimapalveluksi laajennetaan. Jatkossa tällaiseksi palveluksi kelpaa myös osallistuminen ammattiliiton tai -järjestön, kansalaisjärjestön, kunnan tai muun vastaavan tahon järjestämään työllistymistä edistävään valmennukseen, koulutukseen tai toimintaan. Koulutksen tai valmennuksen järjestämistä pitää olla rahoitettu julkisista varoista tai sen tulee muuten olla työvoimaviranomaisten hyväksymää. Muun muassa PAM järjestää työttömillekin koulutusta, ja työtön voi suorittaa esimerkiksi työturvallisuuskortin tai hygieniapassin PAMin tukemana.

Aktiivisuusedellytyksen voi täyttää joko olemalla työssä 18 tuntia 65 arkipäivän eli noin kolmen kuukauden aikana, yritystoiminnalla tai osallistumalla työllistymistä edistäviin palveluihin. Jos ehto ei täyty, 4,65 prosentin leikkaus tukeen kestää seuraavan tarkastelujakson ajan, mutta leikattu tuki palautuu sen jälkeen ennalleen, jos aktiivisuusehdon täyttää sen aikana.

Ammattiliitot, kuten PAM, ovat vastustaneet aktiivimallia, koska se leikkaa työttömyysturvaa ja vieläpä monissa tapauksissa syistä, joihin työtön itse ei pysty juuri vaikuttamaan. Kaikilla alueilla kun avoimia työpaikkoja ei juuri ole ja ainakin tähän saakka TE-toimistojen palveluista on monilla alueilla myös ollut pulaa. Nyt päätetyt uudistukset eivät poista sitä peruslähtökohtaa, ettei työttömien rankaiseminen synnytä uusia vapaita työpaikkoja.

Kirjoittanut: Tuomas Lehto