Uutinen - 10.04.2018 klo 12.12
Työehtosopimusneuvottelut

Call center -alalle uusi työehtosopimus

Asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialalle (ent. puhelinpalvelu ja yhteyskeskusala) on syntynyt uusi työehtosopimus.

Asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialalle (ent. puhelinpalvelu ja yhteyskeskusala (call centerit)) on syntynyt uusi työehtosopimus. PAM ja työnantajaliitto PALTA ovat sopineet kahden vuoden sopimusratkaisusta, jonka aikana palkkoja korotetaan keskimäärin 3,3 prosenttia.

Pitkään jatkuneet työehtosopimusneuvottelut asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialalle, entinen puhelinpalveluja ja yhteyskeskuksia koskeva työehtosopimus, on saatu päätökseen.

”Neuvottelujen kulkua varjosti työnantajien mittavat leikkausesitykset muun muassa sairausajan palkanmaksuun, sunnuntaityön korotusosaan sekä kielilisään. Neuvottelukierroksen viime metreillä vaikeuksia aiheutti etenkin palkankorotusten toteuttamistapa. Työnantajat olisivat halunneet viedä palkoista sopimista entistä enemmän paikalliselle tasolle, johon emme voineet esitetyillä ehdoilla suostua,” PAMin lakimies Karoliina Huovila kertoo.

Uusi työehtosopimus on voimassa 1.2.2018-29.2.2020. Sopimuskauden aikana palkat korottuvat kaksi kertaa.

Ensimmäinen korotus tapahtuu toukokuun alussa 1.5.2018 lukien, jolloin palkat nousevat 1,6 prosenttia. Korotuksesta 0,5 prosenttia voidaan sopia toteutettavaksi yrityskohtaisena eränä luottamusmiehen kanssa sopien. Mikäli sopimukseen ei päästä, toteutetaan korotus kaikilta osin yleiskorotuksena. Taulukkopalkkoja korotetaan 1.5.2018 alkaen 1,6 prosenttia ja myös työntekijöille maksettava yölisä nousee 1,6 prosenttia.

Vuonna 2019 palkat nousevat 1.4. lukien, jolloin korotus on 1,7 prosenttia. Korotuksesta voidaan maksaa yrityskohtaisena eränä 0,4 prosenttia luottamusmiehen kanssa sopien. Taulukkopalkat korottuvat 1.4.2019 1,3 prosenttia ja yölisää korotetaan 1,7 prosenttia.

”Työehtosopimusneuvotteluissa on sovittu, että jos vuonna 2019 sovittu 0,4 prosentin korotusosuus toteutetaan yrityskohtaisten erien kautta, se voidaan kohdentaa vähimmäistuntipalkkoja koskevan taulukon muuttumisesta aiheutuviin kustannuksiin. Tämä edellyttää, että siirtyminen vuosiporrastaulukossa aiheuttaa kyseisessä yrityksessä todellisia kustannuksia.” Huovila toteaa.

Työehtosopimuksen laadullisissa eli tekstikysymyksissä saavutettiin alan työntekijöiden kannalta tärkeitä parannuksia. Vähimmäistuntipalkkoja koskevaan taulukkoon liittyvä porrastusta muutettiin työntekijöille edullisempaan suuntaan.

”Jatkossa työntekijän siirtyminen seuraavaan vuosiportaaseen ja korkeammalle taulukkopalkalle tapahtuu nykyistä aikaisemmin, koska siirtymistä madallettiin puoli vuotta”, Huovila kertoo.

Lisäksi Huovila kertoo, että alan harjoitteluaikaan määrättiin puolen vuoden maksimikesto.

”Tämä on iso askel, sillä alalla vaihtuvuus on verraten suurta.” Huovila toteaa.

Lisäksi provisiopalkkaisten takuupalkkaa koskevia määräyksiä muutettiin työntekijöille kohtuullisemmiksi ja sairaustapausten yhteydessä käytettävän oma-ilmoitusmenettelyn käytöstä on nyt maininta työehtosopimuksessa.

”Hankalista neuvottelulähtökohdista huolimatta lopputulos on mielestäni kohtuullinen.  Se vie alan työehtoja parempaan suuntaan ottaen huomioon, että alalle ei sen ominaispiirteiden vuoksi ole lainkaan aiemmin sovittu esimerkiksi työajanpidennyksistä”, Huovila toteaa.

Lue lisää alan työehtosopimuksesta täältä