Uutinen - 10.04.2018 klo 12.11
Palkka

Elokuvateatterialan palkkaratkaisu on vahvistettu

Elokuvateatterialan työntekijöiden työehtosopimus on voimassa. Palkkaratkaisusta saavutettiin neuvottelutulos. Kuva:istock photo

Elokuvateattereiden voimassaolevassa työehtosopimuksessa on sovittu, että alan palkkaratkaisusta käydään erilliset neuvottelut. Palkat korottuvat ensimmäisen kerran toukokuun alusta yleiskorotuksella, joka korottaa palkkoja 1,6 prosenttia.

Elokuvateattereiden työntekijöitä koskettava työehtosopimus on voimassa 29.2.2020 saakka. Työehtosopimuksen ensimmäinen sopimusjakso päättyi helmikuun lopussa. Sopimuskauden päättyminen tarkoittaa muutoksia myös palkkoihin.

Palkkaratkaisuista käytiin neuvottelut kevään aikana. Palvelualojen ammattiliitto PAM ja työnantajia edustava Palvelualojen työnantajat PALTA ovat hyväksyneet palkkaratkaisun toteuttamisesta jäljellä olevan työehtosopimus sopimuskauden ajalle.

Elokuvateatterin palkat korottuvat seuraavasti jäljellä olevan sopimuskauden aikana.

- 1.5.2018 palkkoja korotetaan 1,6 % suuruisella yleiskorotuksella

- 1.5.2019 palkkoja korotetaan 1,6 % suuruisella yleiskorotuksella

Palkkaratkaisussa sovittiin myös työpaikkojen luottamushenkilöitä koskevista korvauksista. Luottamusmieskorvauksen suuruudeksi sovittiin 1.5.2018 alkaen 62 euroa kuukaudessa ja
työsuojeluvaltuutetun korvaus on 31 euroa kuukaudessa.

Hyväksytyssä palkkaratkaisussa on otettu huomioon työehtosopimuksessa palkkaratkaisuun liittyvän, erillisen laskentamallin antamat ehdot. Siinä otetaan muun muassa huomioon Teknologiateollisuuden työntekijöitä sekä Kemian perusteollisuuden työntekijöitä koskevien työehtosopimusten palkkaratkaisujen pohjalta.