Uutinen - 16.04.2018 klo 16.23
Työehtosopimusneuvottelut

Kopio- ja tulostusalan sekä muuttopalvelualan työehtosopimuksista neuvoteltiin tänään

Kuva: istockphoto

Tänään molemmat osapuolet antoivat omat esityksensä tekstien osalta. Neuvottelut jatkuvat 7.5.

PAM ja työnantajapuolen edustaja Palvelualojen työnantajat PALTA ry tapasivat kopio- ja tulostusalan sekä muuttopalvelualan työehtosopimusneuvottelujen merkeissä. Molemmat osapuolet antoivat omat esityksensä tekstien osalta.

”Tänään keskusteltiin muun muassa sopimuskausien pituudesta”, kertoo PAMin sopimusasiantuntija Marko Lindfors.

Neuvottelut jatkuvat 7.5.

Kopio- ja tulostusalan työehtosopimus on yleissitova eli työehtosopimuksen ehtoja on noudatettava kaikilla sen alan työpaikoilla. Työehtosopimuksen yleissitovuuteen vaikuttaa sekä järjestäytyneiden (eli liittoon kuuluvien) työnantajien että järjestäytyneiden työntekijöiden määrä. Yleissitovaksi vahvistetaan työehtosopimukset, jotka katsotaan edustaviksi. Tärkeä arviointikriteeri tällöin on, kuinka iso osa alan työntekijöistä on työnantajaliittoon kuuluvien työnantajien palveluksessa.

Muuttopalvelualan sopimus ei ole yleissitova vaan normaalisitova, eli sitä noudatetaan työnantajaliittojen jäsenyrityksissä. Alan isoimmat yritykset noudattavat sopimusta.