Uutinen - 11.04.2018 klo 14.51
Työehtosopimus

Tanskassa historiallinen saavutus: Alustatalouden yritykselle työehtosopimus

Kuva: Gettyimages

Hilfr-sovelluksen takana oleva siivousalan alustatalouden yritys on allekirjoittanut työehtosopimuksen Tanskan 3F-ammattiliiton kanssa. Alustatalouden yrityksiä on syytetty muun muassa palkkojen polkumyynnin sallimisesta.

Sopimuksen myötä Hilfrin kautta työtä tekevät toimivat nyt Tanskan työmarkkinoilla samanlaisilla ehdoilla kuin muut työmarkkinoilla olevat. Hilfr-sopimus takaa alustatalouden kautta työtä tekeville työntekijän perusoikeudet, kuten eläkkeen ja lomakorvaukset. Sopimus on tässä vaiheessa voimassa vuoden.

Alustatalous tarkoittaa mallia, jossa jokin yritys tarjoaa alustan, jonka välityksellä yksityishenkilöt tai yritykset voivat esimerkiksi myydä tuotteita tai palveluita. Alustataloutta on kritisoitu muun muassa siitä, että sovelluksen tai verkkoalustan kautta jaettavasta keikkatyöstä puuttuu työsuhteen turva sekä ehdot. Kun työtä tarjoavalla ei ole työnantajan statusta eikä työtä tekevällä työntekijän statusta, ei ole neuvotteluosapuolia, jotka voisivat sopia työehdoista. Nyt ainakin Tanskassa on asiaan saatu muutosta.

PAMin edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo iloitseekin hyvästä pohjoismaisesta saavutuksesta.

”Meillä on samankaltaiset työmarkkinat kuin Tanskassa, ja saamme sieltä varmasti tietoa ja osaamista tästä aiheesta.”

Ylitalo sanoo olevansa tyytyväinen siitä, että sopimus on saatu juuri siivouspalvelualalle, jossa alustatalouden yrityksiä tulee varmasti vastaisuudessakin olemaan.

Suomessa alustatalouden yrityksiä ovat muun muassa ruoan tilaus- ja kotiinkuljetuspalvelutyötä digitaalisen alustan kautta tarjoava Wolt sekä siivouspalveluja tarjoava Moppi.com.