Uutinen - 08.05.2018 klo 09.16
Työlainsäädäntö

Kehysriihipäätökset synnyttivät välikysymyksen: Saako hallitus huomenna luottamuksen jatkaa?

eduskunnassa jätetään välikysymys nuorten työehdoista. Kuva: Gettyimages

Sipilän hallitus esitti huhtikuun kehysriihessään irtisanomisen helpottamista alle 20 henkilön yrityksissä ja, että alle 30-vuotiaat voi palkata ilman perustetta pätkätöihin. Tänään eduskunnassa jätetään välikysymys nuorten työehdoista. Välikysymys on tapa pyrkiä vaikuttamaan hallituksen päätöksiin ja mittauttaa hallituksen luottamus – onko sitä?

PAMin mielestä heikennykset ihmisten irtisanomissuojaan ja perustelemattomat määräaikaisuudet alle 30-vuotiaille vaikuttavat eriarvoistavasti. PAMin puheenjohtaja Ann Selin kritisoi hallituksen kehysriihipäätöksiä heti niiden tultua julki ja niiden toteutumisen uhatessa.

”Jo ennestään työelämän epävarmuus kohdistuu erityisesti nuoriin ja naisiin. Lisäksi pienissä yrityksissä työskentelevät nuoret voivat joutua jatkossa pelkäämään, että potkut tulevat suunnilleen koska tahansa sen perusteella, että naama ei kelpaa", Selin totesi huhtikuussa.

Suurimman oppositiopuolue SDP:n johdolla tänään jätettävässä välikysymyksessä kyseenalaistetaan Sipilän hallituksen toimet. Välikysymyksessä kysytään muun muassa miksi hallitus asettaa alle 30-vuotiaat muita heikompaan asemaan ja, että millä perusteella hallitus katsoo, että syrjivät toimenpiteet ovat toteutettavissa perustuslain, EU-sääntelyn ja Suomea sitovien kansainväliset sopimukset huomioiden? Lisäksi välikysymyksessä kysytään, mihin hallitus perustaa käsityksen, että irtisanomissuojan heikentäminen alle 20 hengen yrityksissä lisäisi työllisyyttä?  (Lue välikysymys kokonaisuudessaan täältä).

Miten välikysymys vaikuttaa?

Oppositiopuolueet jättävät tänään välikysymyksen ja sen pohjalta eduskunnassa käydään asiasta tänään tiistaina 8.5. keskustelu iltapäivällä kello 14 alkaen. Keskustelun ensimmäisen puheenvuoron pitää välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja eli suurimman oppositiopuolue SDP:n toisen kauden kansanedustaja Antti Lindtman Vantaalta.

Tämänpäiväinen keskustelu toimii niin sanottuna pohjakeskusteluna huomiselle asian viralliselle käsittelylle, jossa äänestetään siitä, saako hallitus luottamuksen jatkaa toimessaan vai ei.

Huomenna eduskunnassa äänestetään hallituksen luottamuksesta. Eduskunnassa on 200 kansanedustajaa. Näistä kansanedustajista hallitukseen osallistuvien puolueiden eli Keskustan, Kokoomuksen ja Sinisten eduskuntaryhmissä on yhteensä 105 kansanedustajaa. Opposition, eli SDP, Vihreiden, Vasemmistoliiton, Perussuomalaisten, RKP:n, Kristillisdemokraattien ja Liike Nyt -eduskuntaryhmän edustajia on yhteensä 95 kansanedustajaa.

Välikysymyksellä pyritään vaikuttamaan hallituksen politiikkaan. Äänestystilanteessa, jossa mitataan hallituksen luottamus, on hallituksen saatava kansanedustajilta vähintään 101 ääntä säilyttääkseen asemansa. Jos luottamusta ei anneta, hallitus kaatuu.

PAMin mukaan, jos hallituksen esitykset toteutuvat, ne siirtävät yrittäjyyden riskiä työntekijöille ja vaikutukset työllisyyteen ovat epävarmoja. Lisäksi ne ovat tehottomia ja eriarvoisuutta lisääviä.

Lue aiheesta lisää:

Onko reilua, että työntekijöillä on eri säännöt iän tai työpaikan koon perusteella? –sivusto

Hallituksen kehysriihi lisää epävarmuutta: Irtisanominen helpottuu, pätkätyöt yleistyvät

Tukkisiko irtisanomisen höllentäminen työntekijöiden suut?

Vapaampi irtisanominen pienyrityksissä olisi riski: Paljon riita-asioita jo ennestään

PAMin Koivuniemi IUF:n kokouksessa: Sipilän hallituksen toimet uhkaavat Suomen mainetta maailmalla